Motivlackad hjälm

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Småkul!

Men att använda den där hjälmen nu är ju samma sak som att köra utan. Den ser ut att ha några år på nacken. Man ska byta minst varannan säsong. + att den blir ännu svagare nu när du lackat den.

Men det kanske kvittar för dig?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Byta varannat år? Ja är man rikemansbarn så kan man ju göra det men annars kör man ju tills den går sönder.

Ontopic: haha hyffsat grym hjälm :D Är inte "tänderna" på visiret störande.. ? ;p
 

Rallysallad

Aktiv medlem
24 okt 2005
68
0
6
Lycksele
www.rallysallad.tk
Metta skrev:
Småkul!

Men att använda den där hjälmen nu är ju samma sak som att köra utan. Den ser ut att ha några år på nacken. Man ska byta minst varannan säsong. + att den blir ännu svagare nu när du lackat den.

Men det kanske kvittar för dig?
Jag har en ny hjälm, så jag lacka den gamla bara på skoj.. blir nog inte att man använder det så mycket....
 

Rallysallad

Aktiv medlem
24 okt 2005
68
0
6
Lycksele
www.rallysallad.tk
Pitabroed skrev:
Byta varannat år? Ja är man rikemansbarn så kan man ju göra det men annars kör man ju tills den går sönder.

Ontopic: haha hyffsat grym hjälm :D Är inte "tänderna" på visiret störande.. ? ;p
har inte använt den än men tänderna syns faktiskt inte så mycket, ligger nog precis utanför "synfältet" =)
 

ChiefJonsson

Medlem
26 okt 2005
48
0
1
Vilhelmina
Pitabroed skrev:
Byta varannat år? Ja är man rikemansbarn så kan man ju göra det men annars kör man ju tills den går sönder.


De va de dummaste jag har hört. Man kör inte med en hjälm tills den har gått sönder. Den blir ju klenare o klenare för varje år, tänk om du skulle krascha med den där hjälmen då den blivit såpass sliten så den går sönder för ingenting.. skulle du då slå skallen emot ett träd eller liknande. då har du nog inte så mycke kvar där inne i skallen..
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
ChiefJonsson skrev:
Pitabroed skrev:
Byta varannat år? Ja är man rikemansbarn så kan man ju göra det men annars kör man ju tills den går sönder.


De va de dummaste jag har hört. Man kör inte med en hjälm tills den har gått sönder. Den blir ju klenare o klenare för varje år, tänk om du skulle krascha med den där hjälmen då den blivit såpass sliten så den går sönder för ingenting.. skulle du då slå skallen emot ett träd eller liknande. då har du nog inte så mycke kvar där inne i skallen..
Den blir nog jääävuslt mycket svagare efter ett år skaru se. eller inte.. De flesta jag känner har haft sina hjälmar i ett antal år (vissa uppemot 10) o dom går inte sönder hur mycke dom än vurpar.. Jag har haft min i 3 lr 4 år o den håller för det mesta kan jag tala om för dej. Har varit med om hyffsat många krasher. Det ska mycket till innan en hjälm går sönder enligt mig o många andra..
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag byter nog inte hjälm varannat år men skulle jag tappa den i golvet eller åka omkull med den så skulle jag byta, förstår inte varför man inte skulle byta efter en "crash" då hjälmen går på samma självrisk som skotern.