Montering av Variatorkit - Pro Rmk -12

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Hellu!

Ska montera lite grejor i variatorn imorn är det tänkt, skulle behöva lite backup då det är första gången jag är in i pro:n och grejar med något.

Jag ska alltså byta primärfjäder och sätta in 71gr mtx-vikter.
Finns det någon bra guide till hur jag ska gå tillväga?

Måste jag lös med alltihop eller hur ser det ut,
hur mycket ska det dras åt när jag ska montera tillbaks?

Väldigt tacksam för hjälp! /S
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
du skruvar väll enklast bara lös locket på variatorn.
krysssläpp bultarna så du inte får någon snebelastning.
när locket är löst så har du fjädern löst.

och när du har plockat bort locket så ser du hur vikterna sitter fast.



använd bra verktyg.var även beredd på att det kan vara locktight på bultarna.spec på viktbulten.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Okej! tack för svaret, bra verktyg har jag så det ska nog inte vara ett problem.
Ska bultarna dras åt på något speciellt sätt (moment?) när jag ska på med locket igen?

du skruvar väll enklast bara lös locket på variatorn.
krysssläpp bultarna så du inte får någon snebelastning.
när locket är löst så har du fjädern löst.

och när du har plockat bort locket så ser du hur vikterna sitter fast.



använd bra verktyg.var även beredd på att det kan vara locktight på bultarna.spec på viktbulten.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Yes det kan vara bra att veta. Jag har tillgång till ett väldigt stort och bra garage där det skruvas mycket skoter så det ska nog finnas grejor för det här tror jag! :)
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Du kan även dra ett spännband runt variation så slipper du korsdra locket när du ska av med det. Sen är det enklare att få ihop den också.

Vet av en som drog av en bult när han bytte fjäder på en 12as assault.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Om du sen tittar på locket så är det en kryss på den. Kollar du sedan på korset i variatorn så har den med en kryss på sig. Dom ska linjera mot varandra. :)
Men det kanske du resan visste :)
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Tycker ni inte att det är stor risk att bussningen i locket skadas ifall man inte tar bort centrumbulten + brickan innan man släpper lös locket. Det är inga problem när locket ska lös, däremot när det ska dit och fjädern håller emot så man tappar styrseln mot centrumaxeln.
Jag brukar alltid ta lös bulten/brickan först, är ju bara att dra fast den med momentnyckeln sen.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
En fråga jag inte fått svar på bara: Vad är det för åtdragningsmoment sen när allt ska på igen? Finns det i instruktionsboken eller någonstans? :)
 

vattenglas

Aktiv medlem
6 dec 2009
61
0
6
lånar tråden lite... Har själv en Assault rmk som är variatorkittad, dock inte helt perfekt eftersom den har en tendens att övervarva och då går DET in och stryper motorn vilket är störande. Kan jag på något sätt justera ner varvtalet 200~rpm utan att behöva byta något? Det är inte mycket som behövs.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Vad kör du med för grejer i variatorerna?
Antingen får du ju byta fjäder eller vikta på den
 

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Ett bra tips... Ladda ner servicemanualen och läs igenom hela. Mycket bra att veta i den..
Har kikat igenom servicemanualen men inte fått svar på mina frågor...

Ska montera RTR-kit i veckan. Får man ihop locket själv med variatorn på plats?
Fjädern verkar ju vara stenhård...

Måste man ha specialverktyg för att byta sekundärfjädern eller finns det något specialknep? :)
 

Wangham

Medlem
21 nov 2007
14
0
1
Koskullskulle
Det går att sätta tillbaka locket med variatorn på plats. Bultarna är så pass långa.

Till sekundären måste du ha ett verktyg för att få lös fjädern. Om du har en snäll återförsäljare så får du säkert låna ett av dem. Eller så åker du dit med sekundären så hjälper de dig byta fjäder, går ju på nån minut bara.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
har du inget verktyg men tillgång till press så funkar det kanon att byta sekundärfjäder i den också.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Eller så tar man en låsringstång. Sätter den i händerna på en polare. Själv tar du en tejprulle av bred modell. Lägger den på korset och pressa ner den förhand samtidigt som polaren tar lös låsringen. Sen är det ju bara att byta fjäder och sen sätta ihop den. Men kolla på splinsen innan du sätter tillbaks fjäderhållaren i sekundären. Passar bara på ett ställe

Jobbigt och det känns i händerna. Men det går :)
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
en gängstång å lite uppfinningsrikedom (bondsmide) brukar lösa det mesta när man ska montera eller demontera variatorer eller en press .
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Monterade grejorna idag och fyfasen vilken skillnad det blev. Den drar stenhårt upp till 8300-8350 och sen håller den sig där. Tidigare har den bara varvat runt 8050-8100.

It's aliiive!