montering av cylinderblock

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 10-Jan-04 kl 03:27 PM (CET)]Är bara nyfiken om nån här har nåt special knep som underlättar när man ska sätta på cylindrarna på en XtraLiteTriple..jag ska förhoppningsvis inte göra det på ett tag men utifall att..Minns att de var ett elände när man ska få in kolvringarna så dom sitter rätt på kolven och få in dom i cylindern samtidigt som man har två kolvar till att hålla reda på..
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Mitt första tips är att vara två stycken när man ska dit med dom, en som håller ringarna på plats och en som trycker dit cylindern.

Sedan är det väl bara att ta en cylinder åt gången, eller sitter dom ihop alla tre?
I.s.f. har jag ingen erfarenhet men någon annan har kanske gjort det...
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Jag tycker då att det är enklast att trä på ringarna på kolven och styra in kolven i cylindern när man har grejerna på bänken, och sedan bara styra allt över vevstaken och trycka dit kolvringen och knastret.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är det någon som har hört talas om en kolvringskompressor? I princip en stor slangklämma med slät och fin insida, som inte repar kolven...
Om man håller på med bilmotorer, som har minst 3 kolvringar på varje kolv och dessutom bra mycket större fjäderkraft i ringarna, så är det inte ens idé att tänka på att få dit en kolv utan...
 

Peter74

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
50
Östersund/Frösön Jämtland
Det är helt klart bäst att vara två stycken.
En som håller koll på kolvar & ringar & en som styr på cylindrarna.
Jag gjorde det själv utan verktyg, men det är lite mer stök då.
Är man två ska det inte behövas några speciella verktyg förutom händerna. :)



 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 12-Jan-04 kl 06:59 PM (CET)]bra idé de där att trycka in kolvarna före man satt fast dom på vevstaken.. kolvringskompressor vet jag inte om den funkar så bra...kanske om man kan trä den runt kolven från sidan.. inte för att kolvringarna är så jättestort problem egentligen..de är bara att de är tre kolvar ..