Montering av broms, RXL -92

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hej på er!

Är sedan två veckor lycklig ägare till en riktig skurhink, RXL 650 -92a. :)
Bromsverkan var vid övertagandet obefintlig, bromsbeläggen i det närmaste lika så.
Nya är inköpta och jag funderar om någon kan ge korrekt monteringsanvisning?
Sprängskissen som finns att tillgå stämmer inte riktigt: http://parts.polarisind.com/images/2248/2248001A.gif

Det är främst ordningen på bitarna mellan ok och skiva som jag undrar om de var rätt monterade sen förut...
Om man tittar på bilden ovan och koncentrerar sig på de delar som syns ska sitta mellan 12 och 32 så har jag ingen nr 9, utan två st nr 6 istället, även två st nr 27 och en st nr 23. Dessutom en kylare som ska in någonstans mellan skivan och oken men osäker på var.

Tacksam för alla tips!
 

Gundeman

Aktiv medlem
30 jan 2008
88
0
6
46
Tväråfors, Byske
9´an e ersatt av en 6´a (9 = tjockare bromskloss), en 27´a bakom varje bromskloss (6´a) plus en 23´a bakom 27´an på bromskolvssidan. Om man ska tyda sprängskisserna med p/n index rätt iaf. Kylgrejen har jag ingen aning om :confused:
Hoppas att det löser sig, blev lite avancerat :)
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Tack för svaret Gundeman! Jag har inte fått ihop det men ganska nära, dock har jag satt 23an mellan 27orna, kanske där vi har felet.
Således går kyllimpan endast sätta mellan ok och kloss, kan inte bli fel där, frågan är bara på vilken sida av kylaren som 23an ska sitta??
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ägnade gårdagen till att pilla ihop ovanstående...det blev så att jag rev ut kedjehuset ändå. Och se, där hittade jag minsann en bromskloss typ 9 monterad i min 12a, dock nersliten och hopbränd, oljig å dålig :)
Så de val jag hade var att schimsa ut 9an och hoppas att den skulle funka, eller modda lite så jag fick dit mina två nya 6or...jag moddade, dvs. slipade ner 12an lite så att 6an skulle få plan anliggningsyta. Monterade utan kedjehuset och det verkade funka bara bulla...på med kedjehuset igen, skruva fast hållaren...jahapp då ligger bromsen an, jag får dra åt bultarna 5 nåt otroligt lite för att den inte ska stå pallnit. Jag tänkte skit samma, jag provåker imorgon (idag) men nu ligger man här med magsjuka :/
Så valen man har nu är att antingen plocka ner allt igen, eller så tror jag det kan fungera om jag bara byter ut bultarna nr5 till något längre...nån som har nån annan teori?
 

indy650

Medlem
25 nov 2007
14
0
1
bra att du tar upp frågan, jag bytte klossarna på min 650 men jag får aldrig bromsen att släppa riktigt så när jag kör så ligger bromsen på lite grann så skivan blir svinvarm... tycker konstruktionen är kass och jag har fortfarande inte fått till det så det funkar bra..
 

Gundeman

Aktiv medlem
30 jan 2008
88
0
6
46
Tväråfors, Byske
Det går inte att shimsa emellan 1 och 12? bara nåt för att få isär dom lite, då borde ju avståndet mellan klossarna öka. Och kanske bryta isär 4an om de blir lite tight.
Men, som sagt, de e inte så lätt att se de på en bild :)
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Det går inte att shimsa emellan 1 och 12? bara nåt för att få isär dom lite, då borde ju avståndet mellan klossarna öka. Och kanske bryta isär 4an om de blir lite tight.
Men, som sagt, de e inte så lätt att se de på en bild :)
Det var just det jag ville uppnå genom att använda längre bultar nr5, 1an och 12an har aldrig kontakt med varandra, de hålls isär av ett okänt antal 23 och 27 (skisserna visar 1-2st, min maskin har 3 men det ligger ändå på..).

Jag tror jag ska testa med längre bultar, KAN gå att pressa dit M10 faktiskt...annars får man riva igen och prova schimsa ut gamla klossen lite...
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
bra att du tar upp frågan, jag bytte klossarna på min 650 men jag får aldrig bromsen att släppa riktigt så när jag kör så ligger bromsen på lite grann så skivan blir svinvarm... tycker konstruktionen är kass och jag har fortfarande inte fått till det så det funkar bra..
Det felet du har kan vara att du inte har nått spel på bromshandtaget?....
Kolla ifalll du har ett litet spel mellan kolven och bromshandtaget...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Har provkört maskin och man märker inget men bara efter nån km är bromsskivan riktigt het, har släppt efter på bultarna 5 så mkt jag vågar men jag antar att det blir för trångt mellan 12an och skivan för att klossen på den sidan ska gå fri...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jodå jag kan knäppa nån bild men du vet hur det ser ut runt bromsen på gamla Indy...man ser lite och ingenting! :)
Saken är nog den att min 12a helt enkelt skulle behöva slipas ner lite till för att det ska bli rätt spel mellan skiva och kloss när man släpper bromsen...när jag släpper efter på bultarna så blir det bara mer spel på ok-sidan då yttersidan ju har ett mekaniskt stopp mot "kåpan"/hållaren...så antingen chansar man å dundrar på ett tag, klossen BÖR ju nötas till rätt fort eller så tar man isär igen å antingen slipar ner klossen lite eller schimsar ut den gamla fyrkantiga klossen och använder den istället.
 

Gundeman

Aktiv medlem
30 jan 2008
88
0
6
46
Tväråfors, Byske
Nackdelen med att "köra" ner klossen är att man får en glaserad yta på belägget när den blir för varm, å de e inge bra alls :( Att slipa ner den kan nog vara ett bättre alternativ :)
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
ja helt sant, men ska jag ta isär igen så blir det "gör om - gör rätt" å jag tror det får vänta till lågsäsong :)