Montering av bredbandslambda. INNOVATE MTX-L

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Någon som gjort detta tidigare?
Fattat det som att den ska sitta en bit från grenröret.
Det följde med svetsmutter, det jag hittat är att den ska svetsas mot röret. Inte fällas in. Men när jag skruvar i lambdan så kommer den knappt att sticka ut.

Skickar med bilder så ni får se själva.
ImageUploadedByTapatalk1359749295.471735.jpg
ImageUploadedByTapatalk1359749324.689058.jpgImageUploadedByTapatalk1359749380.603186.jpg

Ett stort tack till den som kan och gjort detta tidigare och kan ge mig ett svar/tips!
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Svetsa dit den enligt instruktionen. Vissa BB-sensorer tål inte värme så bra, därför ska de inte sitta helt och hållet inuti röret. Avgaserna finns ju där ändå?
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Ja det lustiga är att det bara står hur man kopplar in ström osv. Kanske finns mer på skivan som följde med. Kruxet är att den inte gick på iMac. En PC vill jag inte befatta mig med, blir vansinnig!

Ja dom gör ju de, så de borde ju vara så tyck man.
 

Cthulhu

Välkänd medlem
1 feb 2013
122
0
6
Sävast
www.nhservice.se
Jag skulle fälla in den. Utan tvekan. Att inte fälla in den kan påverka mätningen. Är det en Bosch sond?
Om du har överladdning skulle jag sätta den i cobranecken, alltså kröken ut ur turbon, annars i grenröret där rören från cylindrarna går ihop till 1rör. Kör själv med mcx display med bblambda..
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Det googlat sönder Google och hittade nån bild på hur några gjort. Det går tydligen vilket som.
Jo det är en Bosch. Överladdning är det, men med kompressor.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Efter turbo/kompressor är rätt på 4 takt. Och kapa svetsmuttern så sonden sticker in fullt ut.

Till 2-takt kan man med fördel avskärma sonden in i pipan genom att "inte sticka in" den fullt ut eller göra en skyddsplåt/hylsa runt den med hål i. Nackdelen med att inte sticka in den eller skydda den är lite långsammare mätvärden, men fördelen är att den håller lite längre.

Även på turbo 2-takt är det bäst att sätta den bakom turbo för att slippa övertryck som kan äventyra läsningen.

På 2-takt "utan turbo" kan man även sätta den i fetaste stället på magen pipa, gärna högt placerad för då slipper man den värsta tvåtaktsklägget. Jag kör min lambda där i magen högt placerad.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Man skall dock tänka på att sätta den så det inte samlas kondensvatten i sonden, Det bör ju funka med muttern som är med men jag kapade den också till min bil.
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Kapade bort 1/3. Svetsade fast den 1330 hours. Den mäter men dör vid typ andra gången man ger gas och startar om själv.. Kan de ha med att jag tjyvade ström ur dödaren/rolloverkittet?
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
kapa på mitten å svetsa dit, se till att de blir tätt annars är risken att du får felande värden.

tufft med Nytro Kompressor! hur mkt mos får man ur maskin?
Ja det är lite ovanligare än turbo iaf:) Vet ingen effekt på min men vissa påstår att den ger 160 hk, andra 180+. Kittet saluförs som 180 iaf. Åker med 1/1 drevning tror jag och det laddar kring 0.4-0.45. På en liters motor bör det göra ca 40-50 hk teoretiskt!(?)