montera rotax 583 i en polaris indy

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Hej köpte mej en polaris indy 500 som motorn var skit och har en rotax 583:a liggandes i en skidoo som är slut i chassit.
undrar om jag kan montera den bolt on eller bara kast byta motor plattan eller funkar inte det så man måste bygga om?
och ja indyn är vatten kyld så jag inte får den frågan

Är det någon som har gjord det på sin indy?
alla svar uppskattas. Mvh Baconberra
 

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Svårt att tänka mig att den passar "bolt on", men det krävs nog inte alltför drastiska ombyggnationer under huven. Speciellt med tanke på att Polarisen är anpassad för vätskekylning. Mät hur långt det är mellan hålen på motorfästena, så kan du kanske få bygga ett eget fäste, men det borde inte vara alltför svårt. Jag vet att 583:an har ett helt plant motorfäste iallafall.
Du får nog ta med hela kabelhärvan från 583:an och byta ut hela systemet som sitter i Polarisen med det, så du får tändsystem och rätt varvtalsregulator för att driva lysen osv..
Kan (kommer) självklart bli andra komplikationer, men jag tror det absolut är möjligt.

Hoppas mina svar kan komma till användning.
Lycka till
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
ska ut ock mäta lite imorgon själv klart ska hela kabel stamen med.
men om motor fästet är platt på 583:an så måste jag kolla om indyns passar fär det är böjt på ena sidan tack för svar
är det någonsom har gjort det på sin?
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
brorsan har haft en xcr med 670 så möjligt är det. kan tyvär inte svara på några frågor om det hela :(
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
nu när jag rivit polaris motorn så vart det bestämt att 583 ska i då polaris motorn kommer kosta minst 5000kr att renovera.jag ska lapa ihop elsystemet till polarisen och köra med polaris variatorn då min tra1.a är tok slut ska bygga en hylsa eller bora så den passar ska andvända motor platan från polarisen.
men vill gjärna ha tips. mvh baconberra