Montera led ramp på styret?

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Hade tänkt montera en led ramp på styret. En mindre variant på ca 40-50watt.

Hur vet man ifall skotern klarar en ledramp igång inkopplad på helljuset samtidigt som mina 2 ordinarie h4 lampor lyser?

Strömförbrukning är ca 3A vid 12 v

Tänkte koppla den på helljuset så då har man ledrampen på knapp.

Skotern i fråga är en Skidoo Xm Freeride 800 E-tec med elstart & batteri.

Kommer detta att funka eller blir det för mycket för skotern med ledramp och 2 h4 lampor som helljus?
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Ett tips är att göra som man gör på bilar. Dvs koppla ledrampen från batteriet via ett relä som styrs av skoterns helljus. Då kommer ledrampen lysa bättre och risken att du friterar helljusets kablar är minimala.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kolla att skotern verkligen använder likström även till strålkastaren. Det är ju inte helt ovanligt att det finns två separata elsystem - likström för batteriladdning, motorelektronik, instrument mm och växelström för lyse och handtagsvärmare.
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Kolla att skotern verkligen använder likström även till strålkastaren. Det är ju inte helt ovanligt att det finns två separata elsystem - likström för batteriladdning, motorelektronik, instrument mm och växelström för lyse och handtagsvärmare.
En ledramp går på både ac och dc så det spelar ingen roll.
 
Reactions: soderfalk

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
En ledramp går på både ac och dc så det spelar ingen roll.
Om det sitter en likriktare i ledrampen så har den säkert inget emot en ren och fin sinusväxelspänning, men det är mer tveksamt vad den tycker om den sönderhackade spänning som finns i AC-delen av elsystemet på en skoter med tyristorstyrd spänningsregulator. Vid högt varvtal och liten belastning på elsystemet kan det förekomma spänningstoppar på uppåt 100 V, kanske ännu mer, även om spänningens effektivvärde håller sig snällt på 13-14 V och alltså är perfekt för en vanlig glödlampa.
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Du verkar kunna mer om el än mig. Men som jag har förstått det så går det sätta led belysning på en snöskoter. Tex har jag ledbaklyse på min polaris 500 efi från kalla krigets dagar. Så mitt tidigare svar var endast baserat på den erfarenheten.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Men det är viss skillnad ändå. En liten LED-lampa för baklyse består i stort sett bara av några lysdioder och ett motstånd för strömbegränsning, medan en LED-ramp som fjärrljus har lite mer avancerad drivelektronik för att ge konstant ström, skydda lysdioderna mot överhettning mm. Och då beror det på hur den elektroniken är gjord, om rampen beter sig snällt eller inte när man börjar skicka in mindre trevliga sorters växelspänning i den.
Jag har några trasiga LED-arbetsbelysningar av olika märken liggande, som jag ska bryta upp och titta närmare på elektroniken i någon gång då andan faller på.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Blir att montera en ledramp på lördag, kommer dra ström direkt från batteriet till relä sen från helljuset till relät så rampen slås igång när helljuset tänds. Givetvis en säkring mellan.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Eller, ännu billigare, löda loss nätlikriktarbryggan från en kasserad mobilladdare eller nästan vilken annan nätansluten elektronik som helst.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ot inlägg. Men jag blir fan imponerad av dig jag torbjörn, antingen så är du en jäkel på Google och har 100% fritid eller så vet du helt enkelt allt! :rock:
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag var med innan Google fanns, på den tiden var det bäst att lägga goda råd på minnet. Sen verkar det ligga i släkten, det där med att vara allvetande.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Är det växelström till framtaget där du ska ta "styrningen" till relät ifrån så funkar inte det utan en likriktar brygga.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det finns ju reläer där spolen är avsedd för växelström också, men de är tänkta för nätfrekvens 50/60 Hz, inte den betydligt högre frekvens (upp mot 600 Hz, beroende på varvtal och antalet magneter i svänghjulet) och fula kurvform som förekommer i elsystemet på en skoter. Så det blir nog bäst med ett relä med likströmsspole + likriktarbrygga.