Montera koniska luftfilter för/nackdelar?

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Funderade på om det är fördel att sätta koniskt sportfilter som man sätter direkt på förgasaren istället för den stora luftburken som sitter. Men finns det några nackdelar med sådana? Tänkte tex att dom kanske är känsligare om man får in snö i motorrummet (vilket inte är helt ovanligt på en äldre Polaris) eller kanske blir mycket vikt så att gummit som håller fast förg. på motorn ger upp snabbt osv.

Ja va har ni å säga, är det värt den där extraslanten eller ska jag lägga pengarna på något annat?
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Med tanke på att luftburkarna brukar vara avstämda för att fungera i harmoni med resten av maskineriet är det risk att du får mindre effekt fast den andas lättare. Gissningsvis kan det där funka bäst om du tex slänger på pipor och portar när originalburken inte längre är anpassad för bästa funktion. I vilket fall som helst vinner du mycket mer på att satsa pengarna på fjädringen och variatorn.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Beroende på hur tät originalluftburken är så kan motorn gå för snålt om du monterar såna filter, och det kan ju få tråkiga följder.
Sedan blir den säkert, precis som du skriver, mer känslig för snö under huven och att dra in den varma luften under huven är säkert inte lika bra som att få kall luft utifrån...
Men att förgasarna inte får nått stöd i bakkant är nog det värsta problemet, alla vibrationer gör säkert att förgasargummina spricker ganska snabbt.

Dom här problemen går ju förstås att lösa men det är knappast värt besväret...