Montera extra tempmätare på nytro.

Storbb

Medlem
4 apr 2011
44
0
1
Tänkte montera en tempmätare på min nytro. Nu undrar jag vilken slang jag ska mäta tempen på? Funkar de med den som går alldeles ovanför motorn? Om de gör de vet någon vad de är för diameter på slangen invändigt?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
25mm invändigt. Lämpligt ställe är den korta slangen mellan blocket och termostathuset, för att få motortempen även innan termostaten öppnar.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
på denna bild ser du den under spjällhusen, kort stump mellan motor och termostathus.
Luftburken måste bort.
Vill man vara extra seriös plockar man bort termostathuset och gängar in givaren direkt i det pluggade hålet som finns där.

 

Storbb

Medlem
4 apr 2011
44
0
1
Ok tack! Skillnaden med att montera där blir att man ser tempen innan termostater öppnat om jag förstår rätt. Där jag tänkte ser man först när termostater öppnat?
Kommer det att skilja nått i temperatur mellan de olika ställena? Där jag tänkte är de helt fel ställe för att mäta tempen?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Vet inte exakt vad skillnaden blir men det är det vattenflödet Yamaha själv mäter vattentempen på, det kommer direkt från motorn, när termostaten öppnar delas vattenflödet både till främre tunnelkylaren och kylaren med fläkt.
ett hyffsat lättåtkomligt ställe är att montera givaren på slangen som går ner till främre tunnelkylaren bredvid kedjehus/oljetank där går kylvattnet även när termostaten är stängd men som sagt så delas det upp när den öppnar.
Det kanske inte har någon större betydelse i praktiken men så är teorin iaf. och du har ju ändå kvar varningslampan om den skulle gå för varm.
 

Storbb

Medlem
4 apr 2011
44
0
1
Funderar nu på att sätta givaren på slangen till tunnelkylaren som går ner vid oljebehållaren för att de är lätt att komma åt. Om jag mäter där är det då temperatur före eller efter kylaren? Vilket håll cirkulerar kylvattnet på den slangen?
Tänkte använda tänger för att klämma ihop slangarna för att inte tömma ut mycket kylvattnet så kommer de ändå bli lite luft i systemet men är de svårt att lufta bort det som blir?
Några knep att veta om hur man luftar det här kylsystemet? Lock på kylare öppen osv....
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Tidernas trådlyft! ;)
Men, tänkte bara delge hur jag gjorde för att montera en tempmätare på min Nytro.
Köpte en Koso Mini3 tempmätare, och en adapter att sätta in för slangmontage, även den från Koso, och med 26mm anslutning.
Det blev helt perfekt, och mätaren har ett område på 0-120 grader.
Satte givaren på slangen som går ner mot tunnelkylaren, där cirkulerar vattnet ner hela tiden, även innan termostaten öppnar.
Mätaren limmade jag på en platta av plast, så att den sitter ovanför ordinarie mätarhus.
Noterar nu att termostaten öppnar strax före 70 grader, och ungefär samtidigt startar fläkten.
Vid 88 grader så tänds den gula lampan.
Man borde egentligen ha ca 20 grader kvar innan det är någon fara för kokning, men nu har jag inte hunnit köra mer i år, så jag vet inte hur mycket temperaturen kommer att stiga om man fortsätter med tänd lampa.
Men nästa säsong får utvisa det, och det känns bra att mäta och veta.
28834
 

Attachments

Reactions: stefanoland