Montera drivaxellager Indy 500 SKS-1997

JohnnyCash

Ny medlem
19 jan 2020
3
0
1
37
Skellefteå
Efter att havererat drivaxellager så monterade jag ett nytt, men blir osäker på hur detta ska monteras.
Lagret sitter i en lagerhållare som består av två trianglar som sitter på var sin sida om lagret, dessa var innan monterade ihop, dvs dom satt INTE på var sin sida av tunnelväggen.
Jag är 99% på att dom satt utanför tunneln, kan inte få fram om dom ska vara på in eller utsidan av tunneln utifrån sprängskissen som är länkad på detta forum.
Jag monterade dom på utsidan, drog fast lagerhållare och sedan insexskruvarna som fixerar lagret.
Problemet är att lagret inte snurrar fritt om jag drar muttrarna till lagerhållare i botten, jag måste släppa upp dom lite för att lagret ska snurra.

Frågor:
Ska lagerhållaren sitta inne i eller utanför tunneln?
Finns det fördjupningar i drivaxeln för insexskruvarna som man måste träffa av för att lagret ska hamna rätt (och som jag då har missat)?
 
Last edited:

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
En på var sida, lagret är sfäriskt anars sitter det ej fast....Alltså bricka, lager/tunnel, bricka...Hmm det ska vara vagnsbultar annars är det nån som gjort ett hemma pul...
 
Last edited:

JohnnyCash

Ny medlem
19 jan 2020
3
0
1
37
Skellefteå
En på var sida, lagret är sfäriskt anars sitter det ej fast....Alltså bricka, lager/tunnel, bricka...Hmm det ska vara vagnsbultar annars är det nån som gjort ett hemma pul...
Då var alltså det gamla lagret, som var klämt direkt mellan brickorna, fel monterat?
Vet du om det finns försänkningar för låsskruvarna i drivaxeln?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
På inre brickan ska det vara 4 kantiga hål som vagnsbulten passar i och muttrarna på utsidan...Alltså mot sekundären. Har för mig att det lagret är et typiskt industrilager och låsningen har ingen betydelse lagret går väl mot ett stopp ändå, för dom där är väl inte pressade har jag för mig.Men är det ett urtag så ska den naturligtvis gå ner där. Kollade igen på med brickan med 4 kants hålen sen lagret med låsningen inåt och fortsätt med resten.
Syns klart och tydligt på bilden hu det ska sitta alltså inga insexbultar men finns det plats så prova om du inte orkar fixa rätt grejor...lycka till..28684
 
Last edited:

JohnnyCash

Ny medlem
19 jan 2020
3
0
1
37
Skellefteå
Lagret är inte pressat.
Förtydligande, det är vagnsbult som går genom tunnel-lagerhållare, båda halvorna av lagerhållaren är identiska med fyrkantshål (samma artikelnummer).
Insexskruvarna jag pratar om är för låsningen mot drivaxeln, även dessa jag misstänker ska gå ner i en fördjupning.
Men är det så att tunneln ska vara mellan halvorna så är det bara till att plocka isär grejerna igen.
Tack för svar hur som helst.