montera dämpare utan plocka lös pps boggie?

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Just jänklat ut alla mina dämpare utan att demontera annat än övre boggiehjulen. Ska lämna in dem på rep. Funderar hur fan jag ska lyckas få tillbaka dem igen. måste man ner med boggien? måste man isåfalla plocka lös drivaxeln eller går det att bara släppa ner i bak? Ska försöka spänna ihop dem och få dit utan. hylsorna i armarna ska man passa på att smörja dem med något ? något annat man bör göra innan man montera tillbaka dämparna? Just nu står den lite olustigt på garagegolvet ihop säckat så tänkte man kunde göra något sålänge.. mvh
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Lossa på främre stoppremmen (balataremmen) så får du tillbaka stötdämparna utan att spänna ihop dom. Tryck sedan ihop boggien en aning i framkant för att enkelt kunna sätta tillbaka stoppremmen.

Du behöver inte ta lös drivaxeln för att montera ur boggien.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Lossa på främre stoppremmen (balataremmen) så får du tillbaka stötdämparna utan att spänna ihop dom. Tryck sedan ihop boggien en aning i framkant för att enkelt kunna sätta tillbaka stoppremmen.

Du behöver inte ta lös drivaxeln för att montera ur boggien.
jag upptäckte även att balatan är enda som behöver släppas! ;D ska nog byta den med. Finns det att fåtag i lila original? Jag bytte flera gånger i vintras på min Rc för den röcks av. Både där bulthålen var och andra ställen. Ska renovera dom hos en privat kille som är duktig i sollefteå. men finns det något ställe i övik som repar också ? :) ska man smörja in "hylsorna" dämparna sitter i ?
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Lossa på främre stoppremmen (balataremmen) så får du tillbaka stötdämparna utan att spänna ihop dom. Tryck sedan ihop boggien en aning i framkant för att enkelt kunna sätta tillbaka stoppremmen.

Du behöver inte ta lös drivaxeln för att montera ur boggien.
har fått ihop allt nu men tänkte byta balatan. har köpt ny original men får fan inte lös nedre axeln balatan sitter i finns det något knep? Har försökt med 8mm insex värme och wd 40 men går inte. Ska försöka få tag på hylsa så jag kan köra med mutterknack men är rädd att dra runt dessa...
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
har fått ihop allt nu men tänkte byta balatan. har köpt ny original men får fan inte lös nedre axeln balatan sitter i finns det något knep? Har försökt med 8mm insex värme och wd 40 men går inte. Ska försöka få tag på hylsa så jag kan köra med mutterknack men är rädd att dra runt dessa...
Mer värme så Loctite släpper, annars är det risk att skruven går av inne i axeln (jag har testat det).
Eller vålda tills skruvarna går av och köp en ny axel.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Mer värme så Loctite släpper, annars är det risk att skruven går av inne i axeln (jag har testat det).
Eller vålda tills skruvarna går av och köp en ny axel.
fick lös dem. Kapade av en insex och satte på 8mm hylsa och körde med mutterknack efter ett par omgångar gav dem sig :) monterat dit men bara skruvat stumt utan loctite tror jag ska byta dem skruvarna. Måste man ha loctite?
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Då dom har Loctite från början så finns det nog en anledning till det.
Jag brukar använda Loctite på alla skruvar som ställer till problem att tappa...
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Då dom har Loctite från början så finns det nog en anledning till det.
Jag brukar använda Loctite på alla skruvar som ställer till problem att tappa...
okej! finns de några ändringar för bättre lössnö körning ? har balatan på andra och den känns ganska mjuk på garagegolvet men inte prövat ute än :- )