Momsavdrag samt avskriving, möjligt?

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Hej!

Har beställt en summit 850 och funderar om det vore möjligt att skriva den på firman/jorbruksfastigheten? Vist, det är ingen arbetsmaskin men jag kommer garanterat ta den då jag ska upp på skogen och hugga/inspektera mm.

Någon med erfarenheter?

Mvh
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Borde inte vara några bekymmer. En polares farsa gjorde så med sina skotrar flera omgångar, och det var typ grand touring modeller allihop... gällde jordbruk i det fallet
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Allt går väl tills dom kollar? Och kollar dom är det till att ha en bra motivering.

Sen så kan dom väl granska 5 år tillbaks i tiden och ompröva gamla avdrag om dom skulle vilja det.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Tidigare har det iaf funnits ett krav på 50cm bred matta för att kunna ha den på sin skogsfastighet, därför blev commander 800 poppis.

Du kan ha skotern i en firma som sysslar med skoteruthyrning men då måste du ha inkomster från kunder också annars skriker skattmasen rakt ut.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Jag vet Summitar och RMK som det gjorts avdrag på utan att de varit hyrmaskiner. Hur det motiverats vet jag inte.

I teorin borde man väl inte behöva kunna dra timmerdoning med en maskin för att göra avdrag för skogsbruket? Bör väl räcka med att man ska kunna frakta sej själv och en motorsåg. Ring skatteverket och kolla är nog säkraste vägen till sanningen?!?!
 

umermk

Ny medlem
9 nov 2016
2
0
1
Tavelsjö
Handlar ju lite om vilken omsättning man har samt bra motiveringar.


Själv har man en äldre RMK på firman samt att man införskaffade en nyare variant för en vecka sedan.
Själv använder man den i firman för att inspektera kraftledningsgator, kolla in kommande röjningar med mera. Jobbar iofs i skogen på heltid.
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Fastgubben har sin Apexturbo på skogen. Men inte hela maskinen utan en del. Annars är de risk att de bli sköntaxering eller va de nu heter.