Moment y-rörs bultar 800 etec?

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag vet inte vilket moment som rekommenderas, men jag vet att det inte skadar med loctite och/eller bra låsbrickor. På 2016 (i alla fall Lynx) så lossnade dessa grenrörsbultar i parti och minut.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Yes!

När jag köpte min 600sdi med 170 mil på mätaren (en säsong) så saknades en av bultarna. Efter några säsonger så satt dom löst igen så då monterade jag nordlock-brickor. Det är ett vanligt problem även på 800:an har jag förstått så det blir nordlock igen i förebyggande syfte! Det ser ut att sitta locktite på bultarna men iaf en bult satt lite lösare...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Loc tite och värme är inte den säkraste kombinationen. Det ska sitta/sättas NordLock-brickor på alla grenrörsbultar. NordLock är en av väldigt få låsbrickor som faktiskt fungerar.
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Min sambo är anställd där men är tjänstledig för studier för tillfället annars hade jag nog kunnat få fram ett gäng brickor. Det är kanonbrickor med en väldigt snillrik lösning. Jag försökte hitta någon återförsäljare men det var inte det enklaste.

Kolla om du kan få kontakt med någon av dem via deras hemsida.

http://www.nord-lock.com
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Många BRP-handlare har hemma NordLock för detta ändamål, tappade/lösa grenrörsbultar är inte ovanligt i deras värld. Annars så bör närmste lite större verkstad ha hemma. Jag fick en näve av min handlare när jag upptäckte ett par lösa grenrörsbultar på den begade Boondockern morsan köpt av honom.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Haha, ja då hoppas jag nästan för din skull att du aldrig behöver ta loss dom igen, eller att det blir tillräckligt varmt att LocTiten brinner upp =)
Varmköra rejält innan :eyebrows:
Skämt åsido, nordlock är ju en egen klass och gör jobbet. Dock har jag märkt att både fjäderbricka och vanlig taggbricka du köper på macken gör Sitt för ändamålet.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag har erfarenhet av fjäderbrickor son går rätt av och ramlar bort i två delar, kan väl kanske bero på tillverkarens kvalitet men man vet ju aldrig om det är ikea-leftovers eller ordentliga brickor.
Hur det än är så är Nordlock utan tvekan bäst.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Varmköra rejält innan :eyebrows:
Skämt åsido, nordlock är ju en egen klass och gör jobbet. Dock har jag märkt att både fjäderbricka och vanlig taggbricka du köper på macken gör Sitt för ändamålet.
Var förbi en LocTite-säljare på jobbet och hade utbildning med oss för nåt år sen apropå värme.

Han sa att om man värmer Loctite så ska man antingen vara snabb som attan att dra loss det efter man värmt, eller värma så varmt att medlet "brinner upp". Värmer man till en temp som ligger under den temp där limmet rent förstörs så hårdnar det ännu jävligare än innan när det kallnar igen.

Nåja, taggbricka vette fan, dom kanske funkar i trä och mjuka material men den präglar knappast tillräckligt i en 8.8 bultskalle för att göra av sej. En fjäderbricka, varianten som ser ut som en vanlig bricka som klippts av , gör skillnad om den ar av bra kvalitet, men du har bara en skärande egg i vardera delen som skruvas samman, nord-lock har massor!

Vågbrickor har bara inverkan psykiskt, dom gör inte att ett bultförband sitter bättre.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Var förbi en LocTite-säljare på jobbet och hade utbildning med oss för nåt år sen apropå värme.

Han sa att om man värmer Loctite så ska man antingen vara snabb som attan att dra loss det efter man värmt, eller värma så varmt att medlet "brinner upp". Värmer man till en temp som ligger under den temp där limmet rent förstörs så hårdnar det ännu jävligare än innan när det kallnar igen.
Det var alltså ingen egen teori jag haft att det kan stelna ännu värre när det blivit utsatt för värme, nu vet jag.