Modernaste äldre skotern? Tom år 2001?

l11

Medlem
4 mar 2012
19
1
3
luleå
Funderar på bästa och modernaste typ stugskotern som går på veteranförsäkring osv. Vad har ni för förslag på riktiga klassiker från ca 2000? Gärna moderna som kan stå sig idag, klarar lite mer kammar, hyfsade i snön, hyfsad fjädring. Behöver inte främst vara supersnabb.
görna välbyggd så dom ör värda att repa och ha kvar.
förstår ni vad jag menar?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Polaris Edge skotrarna var väl helt ok med deras 600 och 700 motorer. AC ZR hade vad jag minns ,bra, med den tidens mått fjädring. Skidoo och Lynx var lite vilsna tiden före REV chassit.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Kvalitetsmässigt så skulle jag valt skidoo. Anser att dom är absolut mest välbygda och genomtänkta där runt 2000. Polaris ser ut att komma från ryssland då.
 
Reactions: mas

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Summit 700 skulle ja nog valt 🙂 600a och 800a funkar också men 700 twin är min favorit inom dom åren
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Mountain Max 700, håller ihop ungefär en livstid.
Är väl sisådär utanför leden, dumt att stanna helt i lössnö och ta om iaf.

Ett tillägg:
Dynan är hal, hade själv efterföljaren Viper Mountain. Kan sakna den ibland, men dynan var brutalt halkig vid körning, tror inte att MM700 är något bättre. Andra märken från den tiden kanske är bättre på den punkten, har som aldrig tänkt på det.
Går säkert att fixa, men original är hemsk.
 
Last edited:

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Ski-doo Summit med 600- eller 700-motor hade jag nog också rekommenderat. ZX-chassiet var ett rätt modernt och lätt chassie där kring millenieskiftet (tiden innan REV) och 600- och 700-moterna var rätt tillförlitliga. 800 ska man hålla sig borta från när det gäller äldre skotrar i varje fall. Med dagens mått mätt så är väl mattlängden mer lik en crossover/hybrid, men de korta maskinerna från den tiden hade värdelös framkomlighet så om man vill kunna ha höga kammar och ta sig fram hyfsat så är Summit ett bättre val. Däremot inte lika bra fjädring förstås. Dessutom så var det en Ski-doo Summit 700 som användes vid världens första backflip med skoter av Jim Rippey (i Slednecks 4) och bara det gör ju en Summit 700 från början av 2000-talet (helst en gul) till lite av en kultskoter. :)
 
Reactions: suregom

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Skulle jag köpa en äldre "Sittskoter" så blev det en Polaris Edge av något slag eller en Lynx med Evo-3 chassie (Doo ZX-kusin från Finland). Båda finns av 2001-års modell och jag skulle nog rekommendera 600an av båda. (Edgen finns även i 500a och Polaris 500a från denna period är lika mycket åka med som övrigas dåvarande 600or ungefär)

Edgen är en riktig högfartsgokart och Lynxen har markant bättre fjädring än Doon. Doo ZX upplevde jag inte vara särskilt bra på något.....
 

l11

Medlem
4 mar 2012
19
1
3
luleå
intressant, fått många förslag här! Det verkar som om alla märken har sina påhejare också. Ska börja kolla på blocket, men det är svårt att veta tex vilka modeller som har vilka chassin osv, känns som en liten djungel. Finns tex Summit eller yamaha med dubbedyna?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
På Mountain max kan man montera dubbeldynan från touringsyskonet Venture 700 iaf.
Undrar om inte summit hade någon liknande lösning 🤔
Sedan fanns ju iofs Polaris SKS 700 som var rätt så populär på den tiden. Den kommer med dubbeldyna på en gång.