Modda zrt 800 00a

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Har länge var helt inställd på att sälja skotern nu på senhöst som jag i panikenshetta över att vara skoterlös köpte i Januari, skotern hade då av den tidigare ägaren blivit påkostad ganska rejält med bla annat genomgången motor i förebyggande syfte.

Även fräsh i övrigt, så IDAG bestämde jag mig att jag behåller blysänket istället och bygger om lite. Eftersom att den inte är värd några pengar egentligen trots att den håller bra skick arctic trippel är väll något som avskräcker många.

Så nu söker jag lite hjälp att bolla ideer.

1: Ett av dom största problemen jag hade med den i vintras är att den är så fruktansvärt framtung !!! Att burka runt med org dämparna och en 2" höjjare är mer eller mindre omöjligt. Min tanke för att råda bot på detta problem är längre framdämpare och ev kortade a-armar ? åtminståne längre dämpare (cc menar jag då) och en högre styrhöjjare.

2: Org mattan eller vad det nu är som sitter på 34 eller 36mm har väll sett sina bättre dagar. 44mm är väll inte att tänka på utan non slip och får det ens plats i tunneln ???? Är en 38mm man får satsa på eller?

3: Org skidorna som mäter 12.5 cm om jag inte minns fel är ju inget att hänga i granen, ett par powder pro lär inhandlas eller rekomenderar ni något annat märke ? Samt vart hittar man dom billigast?

4: Bygga en egen dyna, alt någon från en annan skoter som ger lite högre körställning och som passar in med inte alltför stora ingrepp mot tanken ?

5: Värt mödan att flytta upp styrstången som jag sett många gör?

Sen en annan sak jag funderar på är vad soppaförbrukningen normalt CA ligger på en trippel 800 ? Min sörplar ca 5l milen BLANDAD körning jag tycker det känns lite väl saftigt men det kanske är normalt på dessa ?
Mvh !
 
Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
1: bygde om min tc1000 i framvagn med bra resultat. Smalare av den runt 4" tror jag, och monterade kortare dämpare. funkade helt okey och lite av bojjsänke känslan försvann.

2: satsa på noslip hjul direkt, och få på med en 51mm matta

3: körde powder PRO på min ombyggda thundercat ifjol och det blev en klar förbättring.

4: bygg en "kil" som du stoppar under tanken /dynan bakifrån så passar allting runt tank/huv men dynan blir lite högre.

5: Har du förfasarbrygga eller lösa förgasare? Har du bryggan skulle jag inte flytta fram stången om du inte är beredd att göra ganska så omfattande ombyggnationer. Har du lösa gasare, flytta fram stången
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
1: bygde om min tc1000 i framvagn med bra resultat. Smalare av den runt 4" tror jag, och monterade kortare dämpare. funkade helt okey och lite av bojjsänke känslan försvann.

2: satsa på noslip hjul direkt, och få på med en 51mm matta

3: körde powder PRO på min ombyggda thundercat ifjol och det blev en klar förbättring.

4: bygg en "kil" som du stoppar under tanken /dynan bakifrån så passar allting runt tank/huv men dynan blir lite högre.

5: Har du förfasarbrygga eller lösa förgasare? Har du bryggan skulle jag inte flytta fram stången om du inte är beredd att göra ganska så omfattande ombyggnationer. Har du lösa gasare, flytta fram stången
Vill börja och tacka för ett bra och givande svar !

1: Om man vill slippa korta framvagn, så får man väll ungefär samma funktion med ett par längre dämpare? Finns det något mer kan man göra för att bli av med "bojjsänke känslan" ?

2: Vad är max man får in utan nonslip ?

4: Tack värt att ha i åtanke !

5: Jag har förgasarbrygga så då är det väll inte lönt då....

Återigen tack, det uppskattas ! :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Du får inte i speciellt mycket högre dämpare tyvär. Det handlar i
Några cm, och även om den då i fullt utfärdat läge blir aningen smalare så blir det ingen vidare skillnad.

Har för mig 42mm går in på ****håret så 38 bör vara Max.
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Du får inte i speciellt mycket högre dämpare tyvär. Det handlar i
Några cm, och även om den då i fullt utfärdat läge blir aningen smalare så blir det ingen vidare skillnad.

Har för mig 42mm går in på ****håret så 38 bör vara Max.

4 cm högre har en kompis kört på en zr så det går in iaf. Okej då kanske man får fundera på no slip ...

Angående soppaförbeukningen är den normal eller ?

Mvh
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
4 cm låter mycket men det blir ändå bara någon cm skillnad, och när du använder fjädringen kommer den vara lika bred ändå.

Soppaförbrukningen låter lite väl hög. Iofs så drog min runt 4-5 liter milen men då var det djup snö med en 153" matta.

Kolla över kolvar, reeds och bestyckning
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Ang soppaförbrukningen så låter den hög. Min 98as thundercat i org utförande drog 1,7l milen vid eccokörning led och ca 3l blandad 5-7l djup snö. 32mm kamm matta och enda modd i motor öppnad luftburk.

En zrt 800 ska dra liknande om den har org bestyckning i variatorer. Högre varvtal som brukar bli med variatorkit ger en hel del högre förbrukning.

Kolla upp om zrt 800 "00" behöver tändkil för att ge full effekt (jag vet ej). Thundercat 00- behöver tändkil för att ge full effekt + att det ger bet bättre soppaförbrukning.

På äldre 98 zrt/thunder få man bara in 32mm och då släpar den i kylarlimporna i taket tunnel. Utan dessa limpor och 8 kuggs noslip får man in 41mm ivf.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Här har ni vilka grader/tändning de olika modellerna har utav tripplar.
:blink1:


År/Model Tändning rpm
93 Thunder Cat/ZRT 24 6000
94 Thunder Cat/ZRT 23 6000
95 Thunder CatZRT 23 6000
95 ZRT 27 6000
96 Thunder Cat 27 6000
96 ZRT 27 4000
97 Thunder Cat/ZRT 27 4000
98 Thunder Cat/ZRT 27 4000
99 Thunder Cat/ZRT 27 4000
00 Thunder Cat 16 4000
00 ZRT 12 4000
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Tack för svar ! Finns det nåt mer som man kanske bör ändra / förbättra?

Men angående soppa förbrukningen så kolvarna är fräsha har gått ca 100 mil max ! Får kolla upp bestyckningen men den har gått rent så om den är på tok för högt bestyckad som är anledningen till att den dricker mycket så borde det ju ha märkts ?!?!