Modda SRX 700 (funderingar)

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Har funderat på köpa mig nytt projekt framöver...
Då jag har ett stort behova av yamaha trippel :eviltongue: älskar ljudet :eyebrows: så har jag övervägt en mm eller srx och då jag fastnat för srx så blir det en sådan

Har funderat på

Större drev (alltså i kedjehuset det stor byta till kanske 2t större)

Non slip 7 eller 8t?

heavy hitter weights (så jag kan kombinera ner drevning och så det ändå varvar ur som den skall)

Förlänga boggin till 345 alt 365.

mini 44hk matta

Höja boggin

höja framvagn.

Låter det som en bra setup.

Har du egna funderingar eller åsikter eller förbättringar så skriv!

MVh
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Köp andra skidor. Fixa högre styre och dyna, sitter så lågt annars. Mesh tyg så du slipper få in all snö under huven.
365x44 hade jag väl satsat på om du inte ska ha MM:en. betterboards fotsteg, eller någon annan lösning för annars kommer du fastna pga det, plus ta bort krängningshämarn, skulle behöva MM framvagnen så du fick den smalare, hade en vmax förut och den var ju typ 107 i spårvidden så väldigt bred framtill... inge kul utanför leden
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Bred framvagn borgar ju för stabil! (dock kan man inte bruka lika lätt som med en smal)
smal framvagn tycker ja dock är bara negatift (lätt att tippa, spårkänslig osv...

Dock är ja uppväxt med gamalt.

Vad är för delen med smal framvagn utom att det går att bryta sig/ burka lättare?
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Gör man en skoter mer mountain aktig så är det ju skönt att kunna burka/bryta i den.
Dock som sagt blir han ju mer tippig av sig. Går lättare upp på en skida osv.
Mountain maxen jag hade kunde man ju nästan hålla full gas efter leder för han gick aldrig upp på en skida, kunde köra hur fort som helst efter leder, dock så blir han som för stadig när man körde ute i skogen eller någon annanstans där man vill kunna bryta i den.
Vector mm som jag hade utan krängningshämare så var han däremot tippig, fick luta sig i varje kurva för att inte få han att gå upp på en meda.
allt beror ju på vars du kommer köra och vad du vill ha han till
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Okej låter som det blir att göra en liten hybrid framvagn..

inte org bred och inte för smal skall korta org vagnen och prova mej fram! :)

Styrhöjare annat styra och höja org dynan.

Dock blir det så mycket org lock som möjligt!
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
reser du upp en srx får du ju automatiskt smalare spårvidd, en jag känner hade en srx med MM dämperi på, den vart skapligt hög och lagom tippig ;) fast du ska du ju ha quickrods från en longtravel boggie också. sen skulle du nog ta 8t istället för 7t för pulver finns det ju i dom så du behöver inte dreva ner mer där plus att du får sämre attackvinkel med mindre hjul och det vill man ju inte på en mtn. sen blir det dropbrackets antar jag? så får du lite sämre vinkel pga det också. sen måste du bredda fotstegen rulla ut kanten och sätta dit en kantlist från ngt annat tex rs, m7 etc etc

ang HH vikterna så kan du ta å väga dina vikter som sitter i variatorn nu, så köper du HH armarna som väger lika i basvikt, sen är de bara att börja vikta

så måste du få till varven för dom stryper tändningen som tusan efter 8500 om jag minns rätt. du har lite skoj framför dig :)
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
tag strillan!!

Kollad idag viper MM dämpare är till och med ännu högre

dropbrackets blir det ja! (tycker den är för låg lixsom..)

då blir det HH så viktar ja dom sa den varvar max 8500 eller strax under?!

ingen om drevning utan no slip 8t

365/ 38/ 51- 2,52...

chassi förlägning.

och så egen tillverkade fotsteg kommer stjäla utsendet efter nya RMK...
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
jo lägg varven alldeles i krokarna vid 8500 du märker när den börjar slå ner på tändingen ;) dreva om måste du göra eftersom du ska göra en mtn av en sjöräser 23/38 är org på 02 med 70l kedja, 04mtn viper har 21/40 med 70l kedja kanske ngt i den stilen istället? eller 21/38?

kom på det också, köp en 00-02 srx, mer pulver i dom jämfört med 98 99.
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Tack. för infon. sånt här gillar ja inside info, tummen upp!!

kommer köra på 20-40 eller 21-41. Det får vi se och en 70L kedja. hur fort kommer den gå då? ( skid res.ja det vet ja)

dessutom blir det nyare srx:en, snyggare lyset ;) Vad är det som är förbättret mot äldre?

Pratade med en kille en SRX mår bäst av att varav precis 8500 eller strax under.

En fråga sedan

i framvagn vad skall man ha för dämpare (blir org)
viper
viper mtn
srx
eller
MM

Vilken blir högst?
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
hur fort den kommer gå har jag ingen aning om, räcker nog till. finns en formel hur man räknar ut det bara å leta efter den.

00 fick srxen en annan tänding och andra förbränningsrum om jag inte minns helt galet, 02an har du DCS på också (knacksensor)
sen vilken årsmdl av dom tre spelar nog ingen roll. 98an var det tydligen veven som krånglade.

cc på kort viper är 435 och mtn 394 samma för MM så orgdämpare från en kort viper blir högst. jag har framdämpare från min 04 ifall du är sugen. ta det med pm.
 

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
8400rpm är varvet man ska ligga på enligt boken om jag inte minns fel,

en "sked" framför avgasutblåset är bra om den ska gå att varva i snön.

sätter du på viperdämpare fram utan att bredda blir den nog kopiöst hög,
min är undgefär lika bred som orginal men 1dm högre med viperdämpare och nya breddade stag.
glöm inte att du även behöver nya styrstag.

böj paralell stagen så klargör du lite mer markfrigång innan stubbarna tar i,

så här blev min:
http://villan.panatet.se/Z2854137
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
kanske bara är bilden som luras eller har du duktigt med inåt tippade spindlar? camber alltså, hur beter den sig med det?
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
hänger inte riktigt med men a-armar har du inga på srxen det är trailing armar på dom (blåa på olsens bild)