Modda IQ?

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Gillar min IQ rejält. Chassiet främst. Karaktären i motorn är kanon, om man än i vissa fall saknar det som en 800 kan ge. Men det som saknas mest av allt är en längre matta med flackare attackvinkel när det blir mycket snö.
Därför funderar jag nu på att modifiera skotern.

Att förlänga skotern är ju enkelt, men attackvinkeln är ju densamma, och den är ju inte optimal för att få poppen upp på snön.
Därför är jag lite lur på att byta boggie. Men till vad?
Och en annan fråga är ju vad för 800cc ni erfarna skulle rekommendera att man slänger i om man får lust?

Sen undrar jag om det är svårt att få en sådan modifierad skoter registrerad med förändringar? Allt för att det skall vara grönt ur lagens perspektiv.

tacksam för tankar och funderingar, gärna med förklarade belägg.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Omöjligt att få ett sådant bygge lagligt..
Jag hår hållit på massor med iqr chassiet och olika motorer. Och jämför man det mot lite nyare grejor så finns det inget som egentligen är bra på iq:n, utan att man får förstärka och kasta massor med pengar på något som ändå blir långt ifrån en helt standard rmk 800 från 2011 och framåt.
Ang motor så är det bästa att sälja iqrr en och skaffa en iq600r då passar nämligen cylinder från nyare 800orna, så det är klart det bästa sättet att få en 800 i iqr chassiet, men det är massor med jobb och pengar det också. Är man inte allt för insatt så synd det inte att det sitter en 800 snurra i då, så då kan man räkna det som hyfsat lagligt iallafall :)
Min 1200 jag hade var iallafall helt laglig om man öppnade huven och kollade vad det stod på motorn.. :)

Så min slutsats blir då att sälj och köp den maskin du önskar istället, blir billigare och bättre i slutändan.