Mobilnät - täckning, bandbredd, stabilitet (Norrland)

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Hejsan,

Har egentligen sedan barnsben alltid haft Telia, Televerket eftersom ju "alla vet" att det är det enda som fungerar i Norrland. Men på sistone så vet jag inte om det fungerar alls! :mad2::mad2:

Nu kör jag iofs lite annorlunda, när jag upplever mest problem efter 87/335:an mellan Övik och Östersund, men inte alls sällan märker jag problem efter E4 mellan Övik och Luleå.

Slår ibland av 3G och upplever lite mer stabilitet på bara Edge, men stundom bryts samtal och har jättedålig kvalitet ändå! Speciellt Övik-Östersund.

Men i förrgår kväll tog nästan priset. Har FULL 3G-täckning på mitt hotellrum och tänkte passa på att se Agenda på SVTPlay och det laggar ju ur fullständigt! (Nya Elites WiFi i Övik funkar för övrigt ännu sämre...) chillar lite och byter till SR Play och lyssnar på Studio Ett i tanken att visst fan ska man kunna streama lite radio! Men det är med nöd och näppe....

Har en iPhone 5, Telia som operatör och jag vettefaen alltså. Finns det nån annan operatör som levererar i Norrland? Telenor? Eller skulle jag bli gladare av att köra en Android (det vore ett rätt hårt slag för privatlivet ska sägas!)...

Vad har ni för telefon/operatör och hur funkar det för er med samtal som bryts, streamande film/radio i centrum av städer i Norrland?

Ok, för 10 år sedan hade jag ingen illusion om att se TV på min telefon, men visst fan var det bättre? Minns aldrig det var några problem med samtal som bröts, nu räcker det ju man är inne på fel affär i fel köpcentrum så slutar iMessage fungera....
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tele2 levererar ju ändå 3G åt Telia eftersom att det var de som fick 3G-licensen för några år sedan.

Jag märker problem med mitt mobila bredband i Luleå och min anslutning koppas alltid ur vid 9, 11, 15 och 16, dvs lunch och fikapauser då folk surfar mer på sina mobila enheter.

Telia äger en egen GSM-licens däremot och de har god täckning.

Utvecklingen av telefonerna har gått fantastiskt fort utan att infrastrukturen hunnit med.
Varje operatör tilldelas ett frekvensband inom t ex gsm- eller 3G-nätet. Inne i det frekvensbandet finns ett antal frekvenser som är möjliga att använda. Varje frekvens har en sorts tidsdelning där varje telefon tilldelas en slot, eller en viss tid att sända. På så vis kan flera telefoner dela på samma frekvens. Olika data ges olika prioritet också förstås, som t ex nödsamtal som har förtur. När alla slots är fyllda på alla frekvenser så går det inte att ansluta fler telefoner och nätet blir så att säga överbelastat. Vi dödliga märker inte att nätet är fullt utan datamängden är så stor och det är så stor omsättning på användare att vi mest märker det som avbrott eller att det blir svårt att ansluta till nätet.

Angående att gsm också bryter.
Gsm har en lägre frekvens, detta betyder förenklat att du får bättre täckning men inte kan föra över samma mängder data givet samma mast och samma uteffekt. När alltmer av trafiken på 3G-nätet störs så flyttas det till GSM som inte klarar av samma datamängder och därmed överbelastas fortare.

Det är alltså frågan om att tekniken begränsar och inte operatören.

Köp en thuraya sat sleeve så har du nog inga problem med täckningen.

Täckningskartan är ganska bra i alla fall
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Funkade inte så bra i Stora Blåsjön heller under påsken, och det värsta var att det gick knappt att tanka när man ville pga av mobilnätet...
Vi skaffade faktiskt ett net1 abb ifjol och vi kan surfa med stadiga 1 mbit på det.
Men desto fler hade tänkt som oss iår vilket ledde till att det inte gick att komma ut på net1 under hela påskhelgen. :(
Det finns inga alternativ kvar för oss.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Hehe, ja i fjällen får man välja - man kan inte både pudersurfa och cybersurfa på samma ställe :)

Men i medelstor svensk stad/inlandsvägar tycker man sig kunna ha högre krav. Men det verkar hopplöst... gick in och läste resultatet av Telenors "oberoende test" och när man kommer till Norrland så var telenor inte ett dugg bättre än telia på någon punkt.

Satellit-grejjen får det bli, eller så får man stå ut med radioskuggan :D
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Vi skaffade faktiskt ett net1 abb ifjol och vi kan surfa med stadiga 1 mbit på det.
Men desto fler hade tänkt som oss iår vilket ledde till att det inte gick att komma ut på net1 under hela påskhelgen. :(
Det finns inga alternativ kvar för oss.
Ni får helt enkelt hålla ut ett tag till! :) Fiberkabeln håller ju på att dras men dom är ju så förbaskat sega...