MM 700

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Jag är lite anti-Yamaha..
Men är redan ute efter ny skoter eftersom den jag har (Indy 500 EFI SKS -93) känns lite för slö.
Såå, eftersom jag aldrig haft en Yamaha trippel tidigare så blev jag jävligt sugen på en då jag hörde min polares Viper :rock:

Och eftersom MM 700 ligger i min prisklass(ca 30k) så blev jag ypperligt sugen på att byta upp mig och har lite frågor kring den.

Farsan säger att man fastnar(även med 44mm kammar) ofta, sant?
Torrvikten?
Känns den framtung(pga 3-cyl)?
För-/nackdelar med 3-cyl?
Är den rapp eller är den bara snabb?
Räcker det att dreva ned?(Ifall den är allt för snabb, vill ha en skoter med bra gassvar och inte en snabb skoter)
Skillnad på äldre(-97) och nyare(-01 och frammåt)?

Ja... Det var nog allt :)

Edit: Justja, glömde säga att jag gärna vill ha en 345 lång, därför valde jag MM
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
97 mm är i princip en venture med smalare spårvidd, 00 blev det en lössnömaskin, 01 blev den uppdaterad.
Mattlängden på 97 är 345 (tror jag) 00 blev det 358cm, 141"
Finns väldigt många trådar ang mm 700, sök lite så hittar du garanterat mycket info.
 
D

Draken

Köp absolut ingen -97 MM,utan minst en -00.
-97 är nästan så långt ifrån en lössnömaskin man kan komma med kass matta och fel attackvinkel,from -00 blev det en helt annan maskin och är då också riktigt rolig att köra.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Ok, läst lite och kommit fram till detta:
-00 så blev MM en _MOUNTAIN_ maskin(före 00 så var det väl mer en touring skoter)
och som en snubbe skrev i en tråd så sa han att från -00 till -01 så hade Yamaha ändrat något i motorn så den tog betydligt mindre(nästan hälften så mkt) bränsle..

Man bör dessutom sätta dit reedspacers, v-kitt, pipor(blir lite för mycket bränsle med pipor, så det kommer jag ej sätta), minska på munstyckena i föggen då den går fett orginal(får väl fråga ägaren om han har gjort något).
Styrhöjare är en självklarhet då jag är 185cm lång.
Höja den i fronten, byta framvagnsdämpare(om dom inte redan är bytta), bättre skidor
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Farsan säger att man fastnar(även med 44mm kammar) ofta, sant?
Det är ju förare som spelar in mest skulle ja tro. DOCK när man väl fastnar så sitter man rejält då man brukar komma längre med 44 än 28 :p
Men jag ser det som träning :D
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Att fastna hör ju till ;)
Men det låter som att MM 700 -00 och frammåt är en toppenskoter, får väl ta och inhandla en till nästa vinter då och struntar i att köpa en soffa(Vem sjutton behöver en soffa när man har ett monster på gården?)
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
jao :)
Får väl ta och sommarjobba så man får lite pengar över till eventuella kostnader ;)