MM 700 vs APEX/Warrior = Vikt?

dave333

Medlem
20 mar 2008
38
2
8
Jag har en gammal MM 700 från 2001 och funderar på att uppgradera till nyare, dock är jag rädd för viktökningen.

Någon som har koll på torr vikt på dessa två?
MM 700 från 2001
Apex 2006 (förlängd till 365)

Vad finns annars att säga? MM700 har jag vart grymt nöjd med på alla sätt. Någon som provat båda?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Har kört en Apex Warrior/XTX tidigare och den kändes ju rätt rejält tung faktiskt, det krävdes en hel del muskler och vikt för att bryta upp den på en skida i lössnö t.ex. Motorn däremot var mycket fin och stark, du lär säkert märka en stor positiv skillnad mot MM700 vad gäller det. Jag har aldrig kört en MM700 däremot, bara sett och hört dem, de har jäkla fint ljud. Vet inte om Apex Mountain/MTX är bättre och lättare att bryta runt med än Warrior/XTX däremot, kanske en Mountain/MTX är ett bättre val om du vill köra i lössnö mycket? På spår och efter älven och så så är ju Warrior/XTX riktigt fin däremot. Du har inte möjlighet att själv provköra Apexen innan köp då?
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Du kommer älska motorn i Apex men satsa på en MTX ifall du kör mycket lössnö. Warrior/xtx har väldigt brett mellan skidorna (43") mot MTX (38").
Viktmässigt tror jag Apex väger ungefär lika som MM700 då det är ett mycket modernare chassie
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Du ska inte spara ihop till en nytro istället? Om din MM700 är i fint skick får du ju ganska bra betalt för den, så det blir inte nödvändigtvis så mycket att lägga mellan :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om man kollar spec på vikt så väger mm700 torr 233,6kg och en 08as Nytro mtx 246kg. De skiljer i fjädringsväg ca 18cm i boggifjädrings längd till fördel Nytro också. Nytron är ju så mycket modernare i körställning och viktfördelning så den borde kännas lätare. Nytron är ju 7 reser bättre i körställning mot de andra Yamaha maskinerna nytron är ju körbar utan för leden medans de andra är bedrövlig viktfördelning och körställning om man vill busa lite utanför leden. Enda nackdel med nytro är väl att man fryser knäna av sig och de har ofta låg ruta och de blir för ful med gubbhög ruta 😂