Mjuk fjädring

Mountain cat 600

Aktiv medlem
17 jan 2010
72
0
6
Rättvik
Hej jag har en mountain cat som jag tycker att fjädringen i boggien är mjuk. När man hoppar lite så slår fjädringen igenom det sitter nya dämpare både fram och bak i boggien. Jag tycker främre dämparen slår igenom mest bara man hopper neråt lite.Främre står på lite hårdare än hälften. Ska fjädringen vara så mjuk och jag väger bara 60kg?:)

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Fjädringen ska vara mjuk på dom då det är en mountain maskin. jag väger strax över 90kg och min fjädring slog inte igenom så jätte mkt på 02an jag hade. Testat att ändra förspänningen på boggifjädrarna? Testa att spänna dom ett steg, gjorde de på min och de blev sjukt stor skillnad när jag gick från lösaste till mittenläget. Kunde köra mkt fortare och ta guppen hårdare utan att den slog igenom annat än på dom riktigt stora :)

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jo, de är boggifjädrarna jag tänker på. Du har ett par trekantiga plastklossar som du kan vrida på för att ställa om förspänningen på boggifjädrarna. Ska finnas ett org verktyg om du har kvar alla org verktygen som följde med skotern när den var ny. Annars ska de funka mer n ått annat verktyg kan bara inte komma ihåg vilket de va jag använde.

Kom bara ihåg att vrida dom åt rätt håll för annars går dom sönder. Många gör det felet och det är därför det finns en marknad för såna i metall. Men dom håller utan problem för mer lt mindre allt bara man inte försöker vrida dom åt fel håll.

här är en sprängskiss över boggin. Har ringat in dom delarna jag menar med röda ringar.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Japp nr 18 på skissen går att byta till större "trianglar", Bengan har. Tror de är i aluminium också, original är väl plast.

knappas

Medlem
16 jan 2010
42
0
1
Kåge
Lånar denna tråd lite.
Vilket är rätt håll då?
Har min på medium och vill ha till styvare.
Den mest logiska vägen tycker jag är till de större snäppet, annars blir det sånt hopp från lägsta mjukaste till hårdaste. Men vill bara få det konstaterat innan jag måste köpa nya. :)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Lånar denna tråd lite.
Vilket är rätt håll då?
Har min på medium och vill ha till styvare.
Den mest logiska vägen tycker jag är till de större snäppet, annars blir det sånt hopp från lägsta mjukaste till hårdaste. Men vill bara få det konstaterat innan jag måste köpa nya. :)
Korrekt uppfattat.

rr600

Medlem
7 feb 2010
6
0
1
Lämna in dina dämpare för omshimsning, detta kommer att göra underverk.. Finns flertal firmor som gör detta för en billig peng.