Mjuk broms Edge6-02

proxedge

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Har en Edge 600-02 som har gått nån crosstävling. Det som är problemet är att vid lite hård körning blir bromsen mjuk, men sen man har stannat och stått en stund så hårdnar den efter några pumpningar på hantaget. Vad ska jag göra? har bytt olja och luftat. Det är en stålomspunnen bromsslang och dom ska väl inte ge med sig va?
 

FOX1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
22
0
0
Hallå där!
Eftersom det sitter stålomspunnet och att du skriver att du bytt bromsoljan, så kan det inte vara något annat än luft i systemet som gör att bromsarna mattas som du beskriver. Stålomspunnet flexar i princip lika med noll och en fräsch olja ska ej mattas,, om det inte är luft är det läckage och då skulle de inte bli bättre när de får svalka! Själv kör jag roadracing och vet precis hur kul det är med bromsar som strular och hur viktigt det är att allt blir riktigt när man underhåller el byter olja/slangar.
Mitt tips är att lufta om och kolla att du fått en olja av gedigen kvalité och är anpassad för därav avsett ändamål.

Lycka till/FOX
 

proxedge

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Tack FOX, ska lufta igen för säkerhets skull.


Har en första klassens bromsolja, den var DYR.. och jag har luftat den 2ggr.

Kan det inte va kolven eller nått i handtaget som kan vara slitet?


 

FOX1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
22
0
0
Tjaba!

Nope, tror inte det är kolven. Detta främst baserat på att du då skulle ha problemet hela tiden.
Nu är ju bromshuset vätskekylt så denna teori är tveksam men värd att kolla upp. Det kan vara så att bromsoken ej faller tillbaka riktigt på plats efter en bromsning så att de ligger på litegran hela tiden vilket skapar värme som gör att ojan kokar vilket sedimera leder till mattning och luftbubblor och även slitage på bromspads.. har haft det på min R1-a.. Kan vara värt att kolla! Hoppas det löser sig!

Ha det/FOX