Mitt-i-veckan-gasare, ordlista för nybörjare samt älvens status?

Snowy

Välkänd medlem
7 mar 2010
106
0
16
I stället för 3 olika trådar packar jag ihop allt i ett...
1. Är det fler än jag som är ute och gasar på dagarna mitt i veckan som denna vecka? Slutar jobbet 9 denna vecka och efter en tupplur är det mycket gasartid kvar på dagen...

2. Ordlista för nybörjare. Är ny medlem i klubben och inte helt bevandrad i Sävast omgivningar. Skulle vara kul med en beskrivning av var olika ställen som det pratas om ligger... Lejonbacken, Markberget, Ryssgrottorna osv... Har för mig att det fanns en Lejonbacke längs A8:s eljuspår (*huga*) ... eller var det längs Lidingöloppet... eller kanske båda. Kanske går att lägga in i kartan som fanns på klubbens hemsida... eller varför inte en guidad tur för nya och gamla medlemar?
Förra helgen var jag och en kompis upp på berget som är... hmm i rakt fram om man tittar ut från skoterstugan... träffade Ordf uppe på samma berg i fjol... fin led då tvärs över. I år... led upp... ingen ner... Svettigt!

3. Hur är älven egentligen... tycker det är mycket vatten. Om man ska köra från Sävast och norrut kan man då köra längs älven ända upp till reningsverket och sen över hängbron eller måste man hitta någon landväg om man vill ta sig till nordvästra sidan av kommunen? Går skoterled från Unbyn och mot Boden också men den är ju ganska krokig jämfört med älven.

4. Slänger med en liten till fråga också... finns det fortfarande skoterledskartor över kommunen och är den i så fall uppdaterad?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Välkommen i klubben.

Lejonbacken är den branta backen ner från Åberget innan du kommer ut på skidspåret som går under vägen (gamla Sävastvägen, precis vid elljusspåret)

Ryssgrottorna var den plats där du mötte ordförande. (grottorna ligger inte på toppen utan en bit nedanför. har aldrig varit dit själv eftersom det sägs att grottan är minimal)

Älven är MYCKET förrädisk detta år. Tunn is på flera ställen. De flesta kör tätt intill stranden på den norra sidan. Men det går att köra över Åberget på vår led för att komma till Reningsverket.

Skoterledskartor hittar du hos Turistbyrån inne i Enter Galleria.

Är lite pappaledig några dagar här & där, men tyvärr är det jättesvårt att planera när jag kan åka ut och köra på dagarna. Just nu är jag sugen på att sladda också.

Vill du prata med mig, kom in på Rekord Jakt & Fiske och fråga efter L-O. :)

MVH L-O Landén

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
I stället för 3 olika trådar packar jag ihop allt i ett...
1. Är det fler än jag som är ute och gasar på dagarna mitt i veckan som denna vecka? Slutar jobbet 9 denna vecka och efter en tupplur är det mycket gasartid kvar på dagen...

2. Ordlista för nybörjare. Är ny medlem i klubben och inte helt bevandrad i Sävast omgivningar. Skulle vara kul med en beskrivning av var olika ställen som det pratas om ligger... Lejonbacken, Markberget, Ryssgrottorna osv... Har för mig att det fanns en Lejonbacke längs A8:s eljuspår (*huga*) ... eller var det längs Lidingöloppet... eller kanske båda. Kanske går att lägga in i kartan som fanns på klubbens hemsida... eller varför inte en guidad tur för nya och gamla medlemar?
Förra helgen var jag och en kompis upp på berget som är... hmm i rakt fram om man tittar ut från skoterstugan... träffade Ordf uppe på samma berg i fjol... fin led då tvärs över. I år... led upp... ingen ner... Svettigt!

3. Hur är älven egentligen... tycker det är mycket vatten. Om man ska köra från Sävast och norrut kan man då köra längs älven ända upp till reningsverket och sen över hängbron eller måste man hitta någon landväg om man vill ta sig till nordvästra sidan av kommunen? Går skoterled från Unbyn och mot Boden också men den är ju ganska krokig jämfört med älven.

4. Slänger med en liten till fråga också... finns det fortfarande skoterledskartor över kommunen och är den i så fall uppdaterad?
Hej, mkt välkommen till vår klubb

Bildligen får du här svar på dina frågor

Har du andra frågor så hör av dig....................

(Hmmm vet inte riktigt vad lagen säger om sådan publicering)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Går skoterled från Unbyn och mot Boden också men den är ju ganska krokig jämfört med älven.
Missade att svara på denna...

Japp, det går en skoterled mellan Sävast och Unbyn. Mitt på Bodön, vidare över älven.

Den körs flitigt, men som alltid ska man vara aktsam när det gäller vatten.

Hankke

Välkänd medlem
29 apr 2008
492
0
16
Var också upp på markberget förra helgen på Lördagen, var där från ca 10.45 och fram till kl 13.30 efter det körde jag ner på baksidan till Sunderbyns skoterled....dvs körde efter den leden som tidigare också trampats upp...

Snowy

Välkänd medlem
7 mar 2010
106
0
16
Tack Hankke då ska jag ge mig ut på äventyr i helgen igen... gillade den leden... :thumb:
... och tack alla för förklaringarna till de olika namnen.

Hankke

Välkänd medlem
29 apr 2008
492
0
16
Kom bara ihåg att den delen av leden inte är riktigt hård, den är bara körd några ggr med skoter och kan vara lite smal. när du kommer fram till en plogad väg kan du välja att köra rakt över den eller ta höger ca 75 meter efter vägen och komma till ett vindskydd/grillplats för att sedan fortsätta upp på spåret igen mot sunderbyns skoterled.