MITT HUS BRANN NER - FÖRSÄKRINGSBOLAGET SVIKER

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Ber nu skoterfolket om hjälp.
1 oktober 2010 brann vårat hus ner. Alla klarade sig utan skador och huset skulle byggas upp och vara nyckelfärdigt inom ett år.
Idag 2013 02 21 har försäkringsbolaget inte fått upp något hus utan sviker sina löften.
För att inte skriva en lång roman här så ber jag er om att se Plus på SVT1 idag 21.00 eller svt play och kommentera gärna och kom med goda råd efteråt.

Följ gärna chatten efter programmet och skriv vad ni tycker och tänker om Länsförsäkringar. Ju fler desto bättre: http://netdialoglive.com/ChatPublic/FRXJprJK/c_bpnxph7m.htm
 

perssah

Välkänd medlem
8 jan 2013
119
0
16
Gävleborg
Fyfan vilka jävla nötter. jag förstår inte, jag blev arg som fan. Och VD'n för Länsförsäkring som bara stog och skruva på sig, han hade ju knappt koll på om han hade kläder på sig.

Riktigt jävla dåligt att dom sviker allt dom har lovat.

Jag hoppas att ni kommer få upp erat hem igen!
 

herrn

Välkänd medlem
8 dec 2010
180
0
6
Sälen
Riktigt irriterad blir man av att se sånt där.
Det såg ut som att det var ett tag sen programmet gjordes, har det gått framåt något sen dess?
Hoppas de inser allvaret nu efter att ha sett programmet och skärper sig när de fått ögonen på sig, samt att Plus följer upp ärendet så de inte kan slinka undan igen.

Länk till svtplay här
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
tråkigt när länsförsäkringar inte kan sköta ett sånt här ärende snabbt och smidigt.!!

jag har bra erfarenhet av länsförsäkringar.. kan bero på att än så länge är det jag om betalat dom och inte tvärt om! Men har hört att de är väldigt snåla när det gäller skadereglering på nyare bilar tex, visst tar inte Vilhelmina motorcenter emot försäkringsärenden från lf? någon som kan bekräfta?

jag har i princip hela mitt liv hos lf Västerbotten. huslån, skogslån, konton, flera bilförsäkringar, skoterförsäkring, gårdförsäkring, skog och mark försäkring, barnförsäkringar osv.
så jag hoppas dom sköter sig..

Lycka till med ärendet i framtiden.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Vi fick ett beslut i dag från LF och det är att dom anser är att det GÅR att bygga på grunden och att vi får två år på oss från och med nu. Dom har ordagrant sagt till oss att vi "ska inte lyssna så mycket på förstå-sig-påare" utan att det kommer att bli jättebra. Fattar inte att man kan säga så med facit i hand. Dom vill alltså att vi ska bygga och flytta in där med våra barn och riskera våran hälsa.
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Men vilka störda j***ar! Man blir så förbannad. Begriper dom inte att grunden är utdömd!? Hoppas för er del att dom tar sitt förnuft till fånga (verkar vara långt borta hos detta försäkringsbolag) och fixar ett nytt hus på en riktig grund. Ojoj.. Man blir bara trött..
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Verkar som att dom leker paragrafryttare utan egentlig koll på vad som står skrivet, letar utvägar och försöker köpa sig ur ärendet genom skambud och pådrivande formuleringar i utskicken.

Hoppas din sambo och barn är starka och håller ut, kan ju om ni har otur bli en ännu längre resa.

Ska hålla tummarna för er och att ni självklart ska få alternativ 2 grunden nybyggd enligt NY standard och självklart betalt av försäkringsbolaget. (gällde iaf eldragningen på ett asfaltsverk i fågelmyra som vart återbyggt genom försäkringsbolag). Anser själv att ni borde ha ersättning redan nu för att det dragit ut på tiden så länge och ni kanske fått leva med förhöjda levnads/bostadskostnader.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Tack.
Har kämpat med det här i 2 år och 4 månader nu och kämparglöden har brunnit ut sedan länge nu och jag är inte ens arg längre. Uppgiven och ledsen. Lovade barnen att allt skulle bli bra och att det skulle komma något gott ur det här och att se dom besvikna om och om igen över det här är hjärtskärande.
Jag la ner fem års jobb i Norge varvat med fem års renovering och inredning av huset. Att sedan vakna upp dagen efter branden bakfull och allt vi ägde var kläderna vi hade på oss, var total ångest samtidigt som att vi var överlyckliga över att alla var oskadda.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Det framgick dåligt av inslaget. Men hade försäkringsbolaget erbjudit sig att lösa ut er från fastigheten? Om så, fått ett skambud??

Det är såklart knappast önskvärt att köpa ett annat hus när man lagt ner så mkt tid på det man hade. Men inget alls i hela situationen är väl önskvärd och att köpa en annan kåk är väl rimligen en snabbare väg till "punkt" än att bygga för det tar ju tid även utan försäkringskrångel inräknat.

Nåväl. Hoppas det lossnar på något vis så att du och din familj får ett riktigt boende snart.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Måste ju även tillägga att brandmännen var snabba med att prioritera vad som var viktigt att rädda. Det brann aldrig i garaget så slet ut Ski-Doon och barnens fyrhjulingar snabbt som klarade sig med endast sotavtryck från brandmännens handskar.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Fyfan, jag såg reportaget på plus igår. Förstår att man kan bli less av mindre. Min pappa fick whiplash skada 10år sedan och fick bråka med länsförsäkringar flera år innan dom betalade. Men tillslut gjorde dom det efter några mycket långa år. Fast det känns verkligen som att dom kör utnötning tills man ger upp, men gör inte det. Ge aldrig upp! Ni ska ha ett nytt hus på ny grund, inget snack om saken.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
 

Mk1

Välkänd medlem
8 nov 2009
304
0
16
Luleå
Vi råkade också ut för en husbrand för 5 år sedan med totalskada. Det vi hade kvar var som ni, kläderna vi hade på oss. Huvudsaken är att vi alla klarade oss utan synliga skador.
Mest synd var det om barnen, som var otröstliga och oroliga.
När detta hände, var det många som sa att vi skulle vara glada att vi inte hade huset försäkrat hos LF. Vi hade, och har fortsättningsvis i all framtid Folksam. Inga krångel alls. Dom var hur tillmötesgående som helst.
Jag lider med er, vet vad det handlar om. Hoppas verkligen att det löser sig till det bästa för eran del och att ni snarast får flytta "hem".
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Har också folksam i allt utom skoter, men så har pappa/morfar/farmor och nästan alla farbröder det med.

Det som blir oersättligt är ju all denna tid det tagit.... Tycker personligen att alla försäkringsbolag borde betala ut ersättning för tiden det tar att få ärendet stängt... Då kanske privatpersoner som redan har det över öronen kan få slappna av och försöka återgå till en någorlunda normal rytm och försäkringsbolagen verkligen lägger ner resurser för att få ärendet stängt.
Känns ju fel med alla dessa fall som dyker upp med familjer som får marken undandragen under sig som ska behöva slåss med stora feta klungor av paragrafryttare och "beancounters" för att få tillbaka det man trodde försäkringen var till för...
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
En rekomendation är ju att omgående vid en försäkringsskada skaffa sig en duktig försäkringsadvokat, det tjänar man oftast på i längen!

Att bli personligt engagerad när det "skiter" sig med försäkringsbolag så känns det mesta som personliga påhopp men det är i slutändan bara affärsverksmahet det rör sig om och som sagt var bra representation sparar både ens egna kännslor samt ger bättre utfall..
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Hemskt jävla tråkigt att se.
Bör dock ordna sig nu tycker man, Dom som Plus ställer till svars brukar ju ge med sig ganska snart - Sen hade han väl förmodligen ingen aning, VDn - han åkte väl bara runt på sin räkmacka antar jag.