Misständning alt spikning rotax 600

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Detta fel går jag jävlar bet på.
rotax 600 (597)

startar och låter den puttra varm lite lätt innnan jag far iväg, går den som vanligt varvar ur som den ska och allt är frid och fröjd, sen börjar den misstända kraftigt vid 3/4 gas upp till full gas och orkar inte varva mer än 7200rpm, låter nästan som om man skjutit ett stift så byter stiften, men blir inget bättre kör tillbaka den parkerar och låter den stå över natten medans vi hinkar pilsner i lokala byn.

dagen efter startar den som vanligt puttrar på tills den blivit jummen, ska lasta på släp för att den gick så kasst dagen innann, men tog en sväng på en åker och då går den exakt lika bra som förut varvar ur som den ska känns bra helt enkelt, men sagt o gjort lastar den på släp och kör hem den.

Väl hemma igen och lastar av så far jag en sväng för att se om den fortfarande går lika bra, och Nej det gör den inte utan börjar misstända igen som tidigare låter nästan som spikningar, men har kollat både kolvtoppar och stiften, inga tecken på spikningar eller snål gång, snarare gått lite fett..

har funderat kring trigger pickupen på svänghjulet, kan den orsaka detta?
 

InvR

Aktiv medlem
15 dec 2010
72
0
6
Söderhamn
Har något liknande problem med min rotax 440.
Kollat om det blir någon skillnad ifall du kopplar ur tempgivaren?
Felar den så kan den lura boxen att motorn är för varm och ändra tändningen för att skona motorn.

Hoppades att detta skulle vara mitt problem, men så enkelt var det tyvärr inte.
Värt att kolla upp på din maskin också :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Förmodligen statorn. Mät upp den!! Men den kan visa rätt värden tyvärr då den halvgår. Om du har en 00-03a så har statorn gått ut på datumet och ger upp pga långvariga vibrationer. Så om du går helt bet på hitta andra fel så linda om den på changs för det gör bara motorn mer driftsäker 13 år till eller 800 mil. Timmrå elbyggnad skickar jag alla statorer till och i fjol tog dom, 1600kr och det blir bra gjort. Köp inte en beg stator för som sagt dom lägger av vid exakt ca 13 år åka eller 801 mil