missljud vid full gas och fäste

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
det låter som när mattan har lagt sig snett. jag har spänt och centrerat mattan och spännt kedjan. vad tror ni det kan vara för fel???
tacksam för svar.
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
jag vet inte men jag tror det. är det rekomenderat att prova spänna mer? :)
 

Henriken

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
ja, den kan kugga över om den är dåligt spänd, men då eren oftast väldigt dåligt spänd.
 
S

ski-doo man

kolla om kedjan är för lång.
någon kan har bytt till mindre drev utan att bytt kedja
 

jp

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
kedjan kan vara slut så den kuggar över, har själv varit med om det på flera skotrar.
 

anders3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
79
0
0
Vet inte om förra inlägget kom fram så jag skickar ett nytt. Om du kollat allt ovanstående så har jag ett tips:
Chassit runt sekundär axeln kan ha spruckit, så vid gaspådrag så vrids axeln med och då uppstår missljud som påminner om att kedjan kuggar över. Har själv varit med om detta två gånger. Kolla även upp motorfästena.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vrid sekundärvariatorn fram o tillbaks och kolla om det finns något spel där. I så fall beror det antagligen på slak kedja.

Prova att justera kedjespännaren (se instruktionsbok, oftast är det frågan om att lossa en låsmutter, dra åt en skruv med handkraft tills det nätt och jämt tar stopp, dra åt låsmuttern).

Det kan vara lämpligt att ta bort sekundärvariatorn och rucka på dess axel för att kolla om det är glapp i lagret eller om lagerbocken sitter lös.

Drivaxellagren är svåra att kolla utan att plocka loss matta mm men du kan i alla fall dra runt mattan med boggin upplyft och kolla att du inte märker något onormalt. På vänster sida brukar det vara ganska lätt att ta bort lagerlocket, där kan man kolla att allt ser bra ut.

Kolla förresten hur oljan i kedjehuset ser ut, om kedjan eller höger drivaxellager är nära haveri är oljan förmodligen rätt smutsig.
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
jag har försökt spänna kedjan. men hur långt ska jag skruva in kedjesträckar skruvenskruven? ska det inte vara nått spel då jag vrider sec variatorn??
 
gör så här.. ta loss kåpan på kedjehuset, det är ett inte så våldsamt ingrepp. då ser du om kedja respektive drev är ok. känn även efter om de sitter kvar eller glappar. spänn kedjan om allting verkar helt och fungerande, kedjan ska sitta typ stenhårt, kanske högst nästan inget glapp alls.. 2-5 mm kanske MAX.. min är stenhårt spänd, i princip 1-2 mm glapp om ens det(ZR580).. hissa upp skotern så att du får bra sikt underifrån och kolla allt med drivning på matta etc.. glöm inte att kolla så att variatorerna sitter kvar och motorfästena.. vad är det för skoter förresten?
 

DanielF

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Är du helt säker på att kedjan ska sitta Stenhårt ?

Låter lite fel tycker jag.
Den lät bara mer för mig när jag spännde min kedja i allfall ...