Missljud polaris assault 800 -11

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Hej.
Har ett problem med missljud ur motorn.
Den nöp i påskas av någon anledning, tidigare hade den visat felkod för något bränslerelaterat problem när man kom ca 800möh. Det försvann efter lite fix med ärgade kontakter. Den visar just nu 7.5kg på båda cylindrarna, hade bytt kolvar och ringar 50 mil före det.

Nu låter den såhär

Jag misstänker ramlager, vad tror ni?
 
Reactions: Emil Linde

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
De går inte säga vad de är riv motorn. Torka inte ur förbränningsrummen i toppen och inte heller kolvdomen för de ger en vink om vad som är orsaken till haveriet. Lägg gärna upp bilder här på på dessa delar (även tändstiften) så får vi gissa orsaker.
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Okej här har vi en uppdatering!

Jag rev motorn och det var vevstakslager som gett upp.

En kolv hade några mindre repor på den. Men iom att dom är i stort sett nya, rullat 20-25 mil sedan motorrenovering så blir nog bara att byta ringarna och syratvätta dem.


Cylindrarna och toppen har klarat sig väldigt bra, inte en enda skada i lopp eller förbränningsrum.
Så ikväll blir det att splitta blocket och mäta upp veven för att se så den inte slagit sig.

Är det någon här som bytt vevlagrena, såg inte ut att vara något överlägg. Ska man knäcka isär veven?
 
Reactions: trixa

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Ja veven måste pressas isär. Lämna in till välkänd bra firma som gör det för är de är stor fördel om den som riktar veven behöver rikta så lite som möjligt.JU mer man måste vrida/rikta desto större risk att att pinnbultshålet och pinnbulten tappar lite i pressfattning. Den som gör jobbet måste ha bra vana att avgöra om pressningen kommer hålla för vid lilla minsta misstanke om dålig pressfattning så måste man svetsa vevtappen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Du bör nog också kolla så den får olja som den ska på den sida som havererat. För kolven såg då inte fin ut för att bara ha gått 25mil... Har flera kolvar som gått runt 300mil som har nästan allt teflon kvar.
Ja veven är bara att lämna iväg, så det är inte så stor mening att mäta upp den innan då man ändå tar isär den.
Eller slarvar du med varmkörningen? annars blir det lätt seizeco...
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
Ställ upp oljepumpen om det inte redan är gjort. Kör iallafall första tanken med olja blandat i bränslet och håll koll, markera nivån på behållaren.
 
Reactions: trixa

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Ska kolla upp om jag hittar nån bra firma för veven!

Jag upptäckte att insugsgummit var veckat på pto-sidan så den har dragit tjyvluft (oseriös firma man haft med att göra)
Fast det är på mag som kolven repats, och lagret är trasigt.

Samt att fjädern till oljepumpen var i stort sett slut, när man vred trotteln så öppnar pumpen men den fastnar i övre öppet läge så jag tror att den har bara tokpumpat olja.
Kanske därför det rann ut olja ur pipan när jag tog bort den.

Jag provtryckte spridarna förra året och då var dom ok, inte jättebra iom 11ans motor. Men funktionsdugligt. Lär ska byta spridare till 12/13 i år så kanske den håller denna säsong med.

Några bilder.
20181112_163607.jpg20181110_151212.jpg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Som asker skriver ser kolvarna ut som de gått minst 300 mil! Är du medveten om att du måste varmköra smidda kolvar överdrivet noga? En tänkbar orsak till att kolvarna ser sliten ut är om luftburken läcker in snö ?
Revorna på kolven påminner även om tight ringgap så kolla att du har 0,55mm på övre ringen och minst 0,50 på undre. De går fint att sätta bägge ringarna till 0,55mm också. En bild inifrån rengjorda cylindrar skulle ge ett säkrare svar på om ringgapet varit för tight.
 
Reactions: fleshball och trixa

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Då tror jag vi kan stänga ner denna tråden, motorn är slut på. Lagerbanorna är söndernötta, det snedskurna drevet på både vevaxeln och till v-pump är nött ner och en aluminiumbit har lossnat.

Tack för hjälpen alla, blir att leta en begagnad motor nu.
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Drevaxeln och vattenpumpaxen är ju värd att kosta på och blocket såg ju bra ut. De gör inget om vevaxelns lagerbana är sliten så nya lager snurrar mot lagerbanan. Man limmar fast dem med vanlig cylinderlåsning typ Locktite. Men om de rentutav glappar radiellt (ovanligt) då måste man byta vevaxel. Skärskader på lagerbanan gör inget.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Bryt lös bitarna som är lös bara de gör inget att de är några bitar borta runt detta låsringsspår.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
Nog går det köra med det där blocket. Putsa till kanterna där det släppt bitar så det inte kan lossna fler flisor därifrån och även eventuella skavanker på lagerlägen i blocket med smärgelduk.

Rengör noggrant efteråt!
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Tack för svar!
Då ska jag se ifall jag kan hitta cyllar och vev, om någon har något tips så hör gärna av er.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Veven behöver du knappast byta om de bara är revor i lagertapparna eller att lager innerbana snurrar på lagertapparna. De är bara att limma fast de nya lagren. De är absolut inget fusk de görs ofta och jag har gjort det hela livet på alla tänkbara maskiner och de har aldrig någonsin släppt i limningen.
Att hitta en beg vevaxel med bra lager är svårt att veta skicket på lagren. En ny kostar 10000-15000kr de är bäst att renovera bef.
Räkna med 3000-4000kr för byte av lager hos en bra firma + vad lagren kostar.
Jag kan rek en firma som jag alltid lämnat till och någon annan kan väl rek fler firmor.
Va cylindrarna helt väck? Om så är fallet går de nikasila om för ca 3000st de tar två veckor att få tillbaka från nikasilfirman.

Sundvalls motorrenovering i Sundsvall. De säljer även nya vevar och kan ev byta in din gamla om jag inte minst fel?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Angående fjädern till oljepumpen så kan det även vara så att armen på pumpen snurrat tillbaka ett varv. Vrid upp pumpen det som går, har för mig det tar stopp kring kl10 efter 2 2,5 varv
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Veven till 800cfi är inte så billig att byta stakar på då man måste köpa vevhalvorna som går mot mitten, då dom inte har lösa vevstaksbultar.
Så att hitta en bättre beg motor är nog inget dåligt altenativ, försök då hitta en från 2013 eller nyare. Och att du har möjlighet att kontrollera skicket innan köp.
Sen får du nog några tusen om du säljer motorn i delar. En fin cylinder är värd några tusen mm...