Hej
En bekant har nyss köpt en mach 1 98a som var väldigt välskött.
Den har gått 860 mil.
Hon säger att hon fått fylla på 5 dl glykol på 20 mil.
Idag hörde jag skotern när hon kallstartat. Det hade ett skorrande/knackande ljud. Hon fyllde vatten och det kom luft i expansionskärlet men inte så mycket att man kunde misstänka topp-packningen. Inte heller ryker den mer än normalt.
Efter ett tag sjönk vattnet undan och det lugnade sig i expansionskärlet. När den var varmkörd slutade missljudet.
När hon åkt såg jag en blåfläck rakt under motorn.
Är det ett problem med dessa motorer att vattenpumpen läcker ? Som jag ser på sprängskissen ser det ut att vara ett slutet system där läckage pga slitna lager är omöjligt.
Vi lät skotern stå på tomgång för att se om det droppade mer men icke.
Vad tror ni ? Har någon erfarenhet av detta ?
Sprängskiss:
http://216.37.204.206/xtremepowersports/Skidoo_OEM/Skidoo.asp?Type=13&A=321&B=4
En bekant har nyss köpt en mach 1 98a som var väldigt välskött.
Den har gått 860 mil.
Hon säger att hon fått fylla på 5 dl glykol på 20 mil.
Idag hörde jag skotern när hon kallstartat. Det hade ett skorrande/knackande ljud. Hon fyllde vatten och det kom luft i expansionskärlet men inte så mycket att man kunde misstänka topp-packningen. Inte heller ryker den mer än normalt.
Efter ett tag sjönk vattnet undan och det lugnade sig i expansionskärlet. När den var varmkörd slutade missljudet.
När hon åkt såg jag en blåfläck rakt under motorn.
Är det ett problem med dessa motorer att vattenpumpen läcker ? Som jag ser på sprängskissen ser det ut att vara ett slutet system där läckage pga slitna lager är omöjligt.
Vi lät skotern stå på tomgång för att se om det droppade mer men icke.
Vad tror ni ? Har någon erfarenhet av detta ?
Sprängskiss:
http://216.37.204.206/xtremepowersports/Skidoo_OEM/Skidoo.asp?Type=13&A=321&B=4