missljud i min edge 700 02 ves motor

skidooförarn

Medlem
14 dec 2008
38
0
1
sundsvall
tjena!

har stött på ett problem. Jag har totalrenoverat en 700 ves motor. Ny vev, nya wiseco smidda kolvar, snopro (pirat) nållager. motorn är i princip som ny kan man säga.

nu till problemet: Det är ett missljud i motorn. typ ett klonkljud som kommer från båda cylindrarna. trodde de var variatorn först men hörde sedan att det kom från cyllarna. jag tog bort tändstiften och då kom det helt klart innifrån cyllarna.

Det jag tror är att nållagrerna är glapp för det verkar som kolvarna glappar. (kan det vara att det är piratnållager eller?)

hoppas ni förstår min förklaring och hoppas att någon kan hjälpa mig. snön är ju på väg så man vill ju ha ordning på skotern!

tack på förhand!

mvh/ jonas
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ahh...

lossa toppen och kollar du så du har nog med mellanrum från kolv till kanten på cylindern.
där ska de vara 1,6mm (detta kan du endast mäta dock med toppen på..du tar en lödtännbit sticker in den genom stifthålet så att de hamnar ute i cylinderkanten.sen drar du runt motorn ett varv...då plattar den till biten och du kan sedan mäta med ett skjutmått,den ska då vara 1,6-1,7..)
är de för litet mellanrum så flexar kolven upp i toppen.då måste du ha en tjockare cylinderfotspackning..

men när du redan har upp toppen så kan du dra runt motorn så ser du om kolven glappar när den vänder riktning..
annars brukar inte piratgrejer vara nå problem att köra med..iaf inte till en början..
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Bara skruva upp igen och kolla upp det ! Kan var så jävligt att de är just nå vajsing på nålllagrerna pga "pirat" typ måndags ex.. nämen inge bra om de är de felet så att kolvarna glappar..
 

skidooförarn

Medlem
14 dec 2008
38
0
1
sundsvall
tack för svar! det var till bra hjälp.

jag ska kolla upp avståndet mellan kolv och cyl.

jag vill ju hellst inte skruva isär motorn igen för satte precis i den i skotern och det känns ju lite tärt och ta upp den igen. ganska onödigt om det inte behövs.

pro_fxr: "är de för litet mellanrum så flexar kolven upp i toppen.då måste du ha en tjockare cylinderfotspackning.." . kan man köpa en tjockare packning helt och hållet lr kan man ha dubbla? det låter ju lite konstigt. för övrigt beställde jag en wiseco kolvsats + sotningsats på skoterdelen. tänkte om du kanske vet om det är en tunn packning då isf om det skulle vara det fel du beskriver.
: det med en lödtännbit i cylindern; kan det inte vara lätt att det lossnar en bit som blir kvar där? det vore ju inte så bra? självklart förstår jag att man måste vara försiktig men om det skulle hända..

en till fråga: kan det vara så att piratgrejer och "kvalitetgrejer" eller vad man ska säga inte passar ihop? tänkte på wiseco kolvsatsen och pirat snopro nållager tillsammans som jag nu använder.

/ J
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Förmodligen Ingen fara . Du har bara köpt Smidda kolvar och dom ska glappa mer och leva satan speciellt från kall motor. Du måste vara svinnoga med varmkörning!!! Annars kan kolvarna svälla för fort och skära. Snopro nållagern är säkert ok och passar garanterat bra. Dubbelkolla bara så att du köpt rätt kolvar till cylindrarna. kall ska den skrammla relativt mycket man ska hör klapper som förvinner med uppgvärmningen av motorn. Ivissa fall hör man forfarande lite klapprande på något varvtal (lågt varvtal) även med varm motor.
Gjutena kolvar som org eller snopro skarammlar inget och håller dubbel så länge i tid + att man kan dra full gas från kall motor utan skärning om man nu vill det. Enda nackdel med gjutena är att dom kan spricka.

Jag kör snoprokolvar i min 200hk+ maskin pga mindre skärrisk och finare gång + längre bytesintervall. TC cylindrar spräcker inte kolvarna så jag behöver inte smidda kolvar. Smidda kolvar ska man bara sätta i motorer som är kända för att spräcka kolvar innom normal bytesintervall (inte många som gör)

Klämspalten lär också vara bra om du köpt RÄTT kolvar. ORG brukar klämspalter vara fega och ligga på 1,6-1,8mm vilket är i högsta laget för effektiv förbränning. Det brukar jag sänka till 1,2mm som därimot är ett halvfräckt mått (nära islag) 1,3-1,4mm är säkert mått och hyffsat effektivt.
 

skidooförarn

Medlem
14 dec 2008
38
0
1
sundsvall
okej.. Jaha är det verkligen så? isåfall är det rätt för dom lever om som faan.
tog bort cylindrarna igår och såg att kolvarna har blivigt lite smårepiga varav att en blivigt ganska mycket repig men inga större revor utan bara småskit. men man känner dom. Kolvarna är väldigt glapp och klonkar och klickar och låter jättemkt om man ruskar lite på variator.
Angående nållagrena så finns ju bara en sort till just polaris ves 700 och 600 motorer? har bara sett en modell av nållagrena till min. eller har jag fel, finns det flera sorter? typ snopro, org, wiseco nållager?

anledningen till att kolvarna har blivigt repiga är att jag inte har låtit motorn gå varm på tomgången innan jag börjat gasa?
jag lät den stå på tomgång i ca 20-30 min vid första starten sedan har jag inte gasat särskilt mycket. max 4000-4500rpm när den var varm.

Det är alltså bättre att köpa snopro kolvar med andra ord säger du då? dom håller längre? varför är smidda kolvar så dyra då? för att dom inte splittras? käns ganska onödigt att köpa så pass dyra kolvar då :( 3,5k gick dom på med packnsats. snopro + packningsats hade gått på runt 2k och det hade känts mer värt om det är sant det du säger..)
blev väldigt mycket frågor nu men jag vill veta.

Tack för bra svar!

// Jonas
 

skidooförarn

Medlem
14 dec 2008
38
0
1
sundsvall
Ja nu har man tagit bort cylindrarna igen och det verkar inte vara varken nållagrena eller vevstakslagrena som glappar. vevstakslagrena glappar åt sidorna som dem ska göra och dom glappar inget uppåt eller neråt.
det jag tror nu är att det tamejfan är cylindrarna och kolvarna som inte passar ihop? kan det vara så? har inte mätt avståndet mellan kolv och cylinder.
ska man ha kvar toppen och hålla en lödtännbit i stifthålet och dra ett varv så den plattas ihop av kolven mot cylinderfodret och sedan mäta hur bred tillplattningen blev?
har för övrigt bytt kolvarna till nya piratkolvar och det är samma problem som med wisecokolvarna.. klapperljud.
det som är så konstigt är att klapperljudet låter likadant som man glappar vevstakarna åt sidorna. har en till motor som jag vet att stakarna är shysst på och dom är precis lika glapp!?

snabba svar med lösningar uppskattas starkt!

// jonas
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har du kontrollmätt dom gamla kolvarna jämfört med dom nya kolvarna? Tänkte iaf dina cylindrar är uppborrade till överdimension nån gång?
 

Lever för SNÖ!

Välkänd medlem
19 okt 2008
172
0
6
kalix-nyborg
Alltså hade samma problem på min ves 700 för 2 år sen, hade upp o kollade. och vi kom fram till att de var vevlagren som skramlade, hade dock inte bytt kolvar. Hade just köpt den, körde hela året sen sålde jag den, men ljudet var väldigt skrämmande vågade knappt köra. men mig veteligt så bör polaris köras på orginalkolv, varför vet jag inte.
 

skidooförarn

Medlem
14 dec 2008
38
0
1
sundsvall
om jag inte minns fel så är cylindrarna 81mm i diameter och kolvarna likaså. jag ska kontrollmäta det sen när jag slutar skolan.
men cylindrarna kan ju inte vara uppborrade nån dimension eftersom de är nikasil? så det kan man ju utesluta. det som skulle vara är att en cylinder är honad och en är lite sliten, kan vara det som gör det.
skulle ändå tippa på att det som "lever för snö" sa att det är ramlagrena som är dålig. men körde du på bara utan att göra nåt? det är ju inge bra?? jag kommer inte köra nåt med min förän jag har löst problemet iaf..
varför kan man bara köra på originalkolv?? låter jävligt dumt tycker jag..
fan känns jävligt surt för han som jag köpte underdelen på motorn sa att veven var helt nyrenoverad och helt ny! köpte den för 7000 spänn och fan va less jag blir om veven är trasig!
menmen vad ska man göra. man köper ju beg på egen risk..

någon som har nåt förslag på en lösning??

// J
 

Lever för SNÖ!

Välkänd medlem
19 okt 2008
172
0
6
kalix-nyborg
ja körde väl ca 40 mil med smått dåliga lager, givetvis inte något att rekomendera. Sen är ju frågan hur mycket det låter för dig, vi hade ju upp å titta och 100% var det inte. men vi ansåg att det skulle hålla, det gjorde det för mig. vet ju inte sen hur det gick. men givetvis vill du ha 100% fina grejer då måste man gå till botten med problemet.
Det med orginalkolv till polaris är som sagt något jag hört, finns säkert någon här som kan mer om det.

Lycka till iaf..
 

skidooförarn

Medlem
14 dec 2008
38
0
1
sundsvall
tänkte bara säga att skotern är fixad och jag har kört med den i helgen. gick jävligt bra faktiskt. blev ganska förvånad faktiskt.
bytte iaf en cylinder som var urhonad lite väl mkt, var ca 10 tiondelar för stor. hade som tur var en till shysst cylinder som var bättre. är ca 10-20 tiondelars spel mellan cylinder o kolv så det funkar ju.

allt är klart och funkar som det ska nu iallafall och det ligger annons på den på blocket!

/ J