Missljud från vänster sida Crossfire 08

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
Hej

Var ute på en skogstur med min Crossfire 800 -08. Under de sista milen med skotern började ett missljud komma från vänster sida.

Ljudet låter som om det är något som "kuggar över".

Körde i en ganska djup grop med skotern efter ett mindre hopp över en puckel i spåret. Dock inte så att man kände att främre dämpare bottnade speciellt hårt. Har som för mig att oljudet startade efter denna smäll.

Det låter när man kör skotern i uppförsbackar eller efter kraftigt gaspådrag (skidlyft). Allra tydligast är det om man gasar på i gupp som är i uppförsbacke.

Frågan är om det kan vara variatorn, diamondriven eller drivaxeln?

Variator remmen såg fräsch ut och den var 0.5 mm sliten om man jämför med en ny rem. En sliten rem låter väl inte som det kuggar över eller?

Mattan känns inte heller som den är för lös kollade just mattan och den är väl 4 cm från slidsen om jag trycker ned den. Har för mig att det går att köra mattorna ganska slappt utan att de skall kugga över iallafall.
 

cobraeyes

Aktiv medlem
2 mar 2009
58
0
1
Arjeplog
Variator remmen såg fräsch ut och den var 0.5 mm sliten om man jämför med en ny rem. En sliten rem låter väl inte som det kuggar över eller?
Prova med en ny rem. har du fått en "rembörn" så kan det låta som hela skotern håller på att pajja. blir kraftiga vibrationer.

behöver ju inte vara felet men ett led i felsökningen! :)
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Hade liknande problem i helgen och det var att det kom snö på remmen.
Första turen ja var ute så trycktes buken upp i primären så den svarvade ett hål då.
Ja tejpade det å sen har det gått bra tills nu då tejpen försvunnit.
Kolla om det kan vara så att det kommer in snö så remmen slirar.
 

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
Skall kolla med ny rem!

Skall även kolla hål i chassit ifall det sprutar upp snö där.

Hade den på service och skall hämta den ikväll. De hade kört med den och de tyckte att den var i fint skick så kanske man är lite väl noga med sin maskin. Lite missljud kanske inte är något att bry sig om kanske när den annars går som en kanonkula på leden. Jag har ju inte märkt av någon effekt minskning iallafall.
 

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
Är inget maskinellt med det verkar vara bussningarna som låter i framvagnen eller nåt liknande.

Därför det lät när man gav gaspådrag eftersom framvagnen lyfts direkt man ger gas med "fet Arcticen".