Missljud från broms, varför?

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Hejsan, hjälpte en kompis att byta matta på en xrs 600 -10. Bytet gick rätt bra bara att det tog lite längre tid än beräknat.

Efter mattan var där så blev det uppstart och spänna den. Spände mattan så två fingrar gick in mellan och slidesen. Gasade runt mattan och lyssnade efter missljud men allt lät bra och kändes bra, DOCK reagerade jag på att mattan inte snurrade runt på tomgång.(?) I och med detta så misstänkte jag lite smått att bromsen kunde ligga på men tänkte inte mer på det för jag fick för mig att dom inte skulle göra det på e-tec (???)

När första snön kom så kunde vi provköra skotern och det gick bra utan några problem. Nu ikväll skulle vi ut och köra lite och då säger min vän att det är något som låter, gnisslar, så jag hoppar på skotern och kör lite.
Man hör hur det låter från bromsen skrikande/tjutande ljud men bara runt 5-15kmh och det luktar lite bränd rem.

Är det någon som haft liknande problem eller har tips på vad det kan vara? Man blir ju nervös när det inte är ens egen maskin...

Tacksam för svar
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Har du kontrollerat om bromsen ligger på än eller något sånt? Tänkte iom att du inte tänkte mer på det då
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
om bromsen ligger på än? förstod tyvärr inte det. Har inte kontrollerat bromsen efter monteringen.
Om nu bromsen ligger på hur kan det då vara möjligt att det blivit så, kan något ha blivit snett?
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Jag vet faktiskt inte, tänkte bara att det kan ju vara bra att kolla igenom delarna man har tagit loss under mattbytet, om det har med mattbytet att göra =)