Missljud Assault

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Har fått ett missljud i assaulten de sista 10milen. Ett metalliskt och "klonkande" ljud på vänster sida i "smalbenshöjd". Hörs väl när man rullar utför.
Har inga verktyg eller möjlighet att kolla detta där den står nu och vill veta om jag törs köra tills jag tar hem den eller ska låta den stå resten av säsongen och tagit hem den.
Variatorn? Drivaxeln?
Nån som haft samma typ av missljud och kan veta problemet?

Tack på förhand!
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Kompisen fick exakt det ljudet du beskriver å bara vid inbromsning. Vi hade inte verktyg att spänna kedjan men en lynx åkare kom förbi så vi spännde mattan vart mycke bättre. Men han ska spänna kedjan samt kolla remspänningen som verkade vara väldigt slapp. Han fick låna en lite dyrare rem av mig då vart det bättre med remspänningen.
Han hade en ny swift. Vet inte hur långt den gått men inte så långt. Jag fick göra ungefär samma justeringar på min Dragon vid 100-150 mil nånstans
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Ok, men om jag låser mattan låter det inget, utan det är när den "frirullar", har nyss spänt både matta och kedja... 420mil har den gått.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
sådär som du beskrev så lät min polares summit också, då var det remmen som var helt slut på. Vi letade efter tamefan allt när det var det metalliskt ljud, men det visade sig vara remmen. Så testa byt den och kolla. Annars kan det ju vara kedjan som är för slack
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Kolla remspänningen. Den lilla insexen med låsmutter på sekundären eller prova att byta rem