minsta squish standard 700ves samt med pipa

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
eventuellt trimpipa annars inga mods förutom lite putsning i vevhus.

vad är minsta "tillåtna" utan att riskera att kolvarna slår i toppen vid varmkörd motor och fullgas?

mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Jag kör 1,2mm på min thundercatt 1000. 333cc cyllen och det slår inte i på 9000+varv. Jag skulle tro att även en ves 700 klarar detta. 1,4mm är idiotsäkert iv (1,2mm körs på egen risk)

Men ska du ha max kompförhållande vad soppan tål och minsta möjliga klämspalt måste även squisbandets bredd smalnas av så du får någon vettig fart på flamfronten och slipper tokspiknig .
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ok, jag kan alltsåm ha 1.4mm utan risk att den spikar och då slipper jag modda förbränningsrum?
jag frågar pga att jag kommer ha tunnare cylfotspackning än förut, jag ska mäta när jag monterat cylindrarna.
mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
1,4mm kan du köra utan islag ,men om den spikar har jag ingen koll på. Det beror lite på hur högt kompförhållande den har nu och hur stort original klämspalt är och hur bred squisband den har + porthöjd på utblåset

Om du sänker cylindrarna får du även lägre portar och därmed större risk för spikning i sig. Detta pga att det dynamiska kompförhållandet blir högre tack vara lägre avgasport. Högre porthöjder klarar högre kompförhållande helt enkelt. Så vid höjning eller portning av cylindrar kan man plana ganska hejdvillt.

..Kommer du ha lägre cylinderfotspackning än standardutförande? Och varför lägre isåfall?
..För att lista ut hur den kommer reagera måste man veta nuvarande kompförhållande och hur mycket högre komp-f det blir vid 1,4mm.
..Måste även veta ublåsporten durration vid sänkt cylinder.
..Och hur brett är squisbandet är standard i % av borret?