Mindre res med Rmk Assault.

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Är det någon som har nån erfarenhet av att flytta upp främre boggi infästningen på en assault till samma som på Pro:n?
På de amerikanska forumen diskuteras det en del om detta och överlag verkar det vara väldigt nöjda med denna åtgärd då man helt plötsligt kan börja klättra lite seriösare utan att vilja slå över.
Nån i Sverige som vill dela med sig av erfarenheter om detta?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Har testat detta på en rmk assault, men det blev inte bra.
Problemet sitter nog i att assaulten är något högre fram än rmk, så skidtrycket blir väldigt högt på assaulten och den känns bara osmidig då. Funkar säkert bättre om man bara ska köra rakt upp men hur kul är det?
Men flyttar man boggien samtidigt som man byter till rmk framvagn så blir det bra. Eller precis som på rmk...
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Framvagnen har inget att göra med det, du behöver bara korta dämparna en tum så blir det fin fint! Är testat och beprövat, men inget för mig.. :) Dom som vill ha den lugnare trivs dock otroligt bra med denna (relativt) enkla åtgärd.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Har flyttat upp till Pro fästet på min Assault, blir bara bättre enl mig.

Tycker att det var för dåligt skidtryck och skoter vill gå rakt fram i kurvorna förutom det problem som du beskrivit sledman.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Jag är grymt sugen att pröva att flytta, det är väl inte så att det blir en stor försvagning kring chassit när man borrar upp det andra hålet? Det blir ju 2 hål realtivt nära varann.
Om det är så att det upplevs bli för mycket skidtryck så borde ju en billigare lösning än andra dämpare vara andra fjädrar fram för lite lägre "ride height" eller tänker jag fel?
 

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Min var uppflyttad när jag köpte den, sänkte ner den till orginal för att känna hur den kändes för att sedan bestämma mig om jag vill ändra den.
Märks faktiskt lite skillnad, men vet inte vad jag föredrar. har kvar den orginal än i varje fall.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Har kört hela helgen nu i Pro läge och herre jävlar vad mycket bättre den blev att klättra med enligt mig, klar skillnad mot kompisen som kör i std läge.
Upplevdes inte heller tungstyrd under de transportsträckor som blev efter led, hur det blir när föret blir hårdare får tiden utvisa men just nu är jag hel nöjd.
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Nån som vet någon sida där dom säljer dessa "kortnings hylsor" till assault för att få ner den lite framtill ?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Håller på att trixa lite med det där på min -09 Assault.
Den var uppflyttad men balataremmen var sänkt ett steg.
Så jag flyttade ner boggien och flyttade upp balataremmen.
Rörigt jag vet.
Det jag undrar är. Hur blir skillnaden med att vara flytta på balataremmen upp och ner i jämförelse med att lyfta upp boogiefästet?