Mindre Drivhjul = Plats för högre kammar...

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
Jag har luskat lite på hur höga kammar man får in i ett indy chassie...
Detta med problemet lägst fram i tunneln..

Det sägs att folk får in tex en 32mm HK-matta eller mer utan problem.
Orginal drivhjulen är 180mm i diameter med 9 kuggar.
Man kan köpa special drivhjul (Rinab) ända ner till 138mm diameter och 7 kuggar.

Skillnaden på radien mellan 180mm och 138mm blir ju 21mm...
32mm + 21mm = 53mm
Alltså får man extra bra frigång längst fram runt chassiet med en 44mm HK eventuellt en 50mm Brutal höjd...
Iallafal i praktiken..

Jag är inget matte snille, men skruva kan jag...

[vill Bygga en STOR.Mountain) av min STORM 800 93]
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
44mm kammar i en indy..

Ingenting är omöjligt.. På min sitter det för närvarande en 345as matta 44mm kammar.. orginal är väll en sisådär 23? Ingen drop ´n roll här inte.. ;) Grejjen är de som du säger att drivhjulen är ytbytta mot mkt mkndre samt att en dropbracket sitter monterad bak för att höjja frigången i tunneln..

Effekten av mindre drivhjul är ju som du kanske har luskat ut mindre toppfart dock bättre växling för att orka skotta på .. .

http://www.skoterleden.net/forum/vbgarage.php?do=getimage&id=131

http://www.skoterleden.net/forum/vbgarage.php?do=thumb&width=175&id=133

http://www.skoterleden.net/forum/vbgarage.php?do=getimage&id=132
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Gensjö Mountain Blaster!

Stämmer nog bra det där, Jürgen!
Men tänk på att hastighetsmätaren kommer att visa fel om du byter till mindre drivhjul, men kör man med 50mm-kammar och 7-kuggars drivhjul så bryr man sig nog inte om toppfarten...? :)

Jag måste ju få provköra om du byter!
Blir det förlängd boggi och 4-meters-matta också då?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Plupp:
Tack tack.. :)

Henke:
Yepp den visar fel.. men har man ork tid och finess så kollar man med en annan skoter hur fort man kör "ungeför" så mätar man upp och gör en ny mätartavla men mer korrekta hastigheter..
 

lofdahl

Välkänd medlem
31 dec 1999
242
0
16
49
LULEÅ SWEDEN
www.mtnprod.se
Ett litet bekymmer med mindre drivhjul är att ju mindre dom blir desto lättare kommer det att kugga över.
Vilket ger att man måste spänna mattan hårdare.
Samt att rullmotståndet blir högre ju mindre drivhjulen är.

Om man kan och har möjlighet så är det bättre att flytta kedjehuset och behålla originalhjulen. Men detta är inge superenkel operation.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
lofdahl:
Sant! jag har min matta riktigt spännd, mer än jag vill, men det som krävs för att det ska funka.. Lösningen är ju kanske då sk. anti-ratchet drivhjul, men än så länge är de långt dyrare än vad jag är villig att lägga ut går att få lite sösare matta.. jag vet att det gör mkt. för att få Hk -> marken men ja "lets face it" de e ju ingen summit 1000 man lägger pengarna på.. :)

är de någon kanske som har luskat in tandade drivhjul av något annat slag och fått det att fungera bättre??
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Hastighetsmätaren är ju inte särskilt riktig från början heller, så skall man jämföra med något så är det bättre med en GPS, den visar farten mycket nogrannare än en annan skoter :)