Min RXL leker lowrider...

Massa

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Östersund
Hej!

Har ett litet bekymmer med min gamla RXL. När jag är ute och kör (kör oftast med 2 personer) så fastnar ofta boggien i 'maxfjädringsläge' så att säga(se bild). Då jag är långt ifrån någon expert så undrar jag om det är dämparen som fryser? Den dämpare jag ser har ingen extern fjäder så jag misstänker att det just är bara en dämpare..

Två frågor på detta:
Kan dämpare frysa? Man tycker ju att det borde vara nog med rörelse i den för att den ska hålla sig i skinnet och inte frysa även om det kommit vatten i den. Denna lilla fundering leder till nästa fråga:

Kan det vara något annat?

 
J

JagLuktarGott

skulle tippa på det jag med, att dämparen behöver schimsas om.
 

Massa

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Östersund
ta loss boggin och du får antagligen köpa nya dämpare..jag hade snopro i boggin på min rxl och det funkade kanon.
Gah, måste man loss med hela boggien för att byta? Ibland undrar jag om konstruktörer är sadister, och sitter på sina fikaraster och berättar vilka jävulskap de hittat på under dagen...
 
R

Robin

vist kan du säkerligen fibla ur dämparen utan att plocka lös boggin men när det tar 5 min att plocka bort boggin och lika länge att slänga i den igen så är det lätt värt besväret.

mvh/Robin
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
vist kan du säkerligen fibla ur dämparen utan att plocka lös boggin men när det tar 5 min att plocka bort boggin och lika länge att slänga i den igen så är det lätt värt besväret.

mvh/Robin
Japp håller med...du kan ju samtidigt kolla om nått lager eller slides är slitet..

Mvh/Jonas
 

Massa

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Östersund
vist kan du säkerligen fibla ur dämparen utan att plocka lös boggin men när det tar 5 min att plocka bort boggin och lika länge att slänga i den igen så är det lätt värt besväret.

mvh/Robin
Aha - jag har aldrig gjort detta, och trodde det var en större operation.

Tack alla för svar och tips!
 

prelli

Välkänd medlem
10 okt 2006
114
0
6
När min boggiedämpare frös på glsen, eller blev likadan som din alltså.
Då drog jag fram värmepistolen och värmde på den ! Då fjädrade den fint ut igen :)
 
R

Robin

nä en dämpare fryser beror det på att vatten kommer in i dämparen och fryser till is, Detta är ett stort tecken på att dämparen behöver renoveras.
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
eller är totalt slut o måste bytas som i detta fall.
men jag tycker att du ska ta o kolla om boggi fjädrarna (som du kan ställa i olika lägen) om det sitter några klossar kvar på den bakre saxen som de sitter fast på(alltså spännings klossarna)sitter de kvar och om de är hela ?