Min RXL blir seg och orklös när den

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 19-Aug-03 kl 08:44 PM (CET)]Blir varm!!! Har nyligen köpt mig en Polaris Indy 650 RXL - 91 med AAEN pipor och chip.

När den är kall startar den direkt, går hur bra somhelst på tomgång och river djupa rännor i gräsmattan :) MEN när man har kört någon vända och den börjar bli varm i kläderna så vill den bara dö när man vrider på från botten.
lika så om man åker i typ 20km/h sen trycker man på så segar den i typ 5sek sen drar den iväg med en j*vla fart :)
Remmen är fräch och batteriet är bra.

Snälla någon hjälp mig med min annars så fina skoter.
 

mmax700

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
RE: Min RXL blir seg och orklös när

antagligen efi'n som krånglar, e ju ett ganska vanligt fel på RXL:arna.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
RE: Min RXL blir seg och orklös när

kolla om dioden på efi-boxen blinkar. blinkar den kan du kolla felkoderna i instruktionsboken om du har den. säkert någon tempgivare skulle jag tro.
 
J

Jolle

RE: Min RXL blir seg och orklös när

Tror du verkligen att den är bestyckad för att köras på sommaren?
 

olle

Välkänd medlem
1 jan 2000
117
0
6
RE: Min RXL blir seg och orklös när

Hallå !!!!!! Det är ju en efi, behöver inte beskyckas om !!!!!
 
J

Jopp

RE: Min RXL blir seg och orklös när

För de första är det sommar, en aning för varmt för att maskinen ska gå som den ska.

Vänta till det blir minusgrader, efin är inställd för att lämna en viss mängd soppa, och den lär spela ett rejält spratt när de är så varmt som det är.
Den erfarenhet jag haft av RXL så går den bäst när de är rejält kallt. Startar alltid på 1a eller kanske 2a draget i snöret och blir rappare då, även om den behöver några minuter på tomgången för att bli varm.

Men tänk inte för mycket på de nu, utan vänta till vinter. eller gör som tidigare sagt kolla upp felsignalerna.

 

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
RE: Min RXL blir seg och orklös när

[Uppdaterat: Senast editerat den 20-Aug-03 kl 11:58 AM (CET)]Jopp>>> verkar som jag kan andas ut lite då :)
Blir bara så himla besviken när den inte funkar som den ska.
Har en verkstadsbok men boxen blinkar inga felkoder. Lyser bara några sekunder när man startar skotern.

Ska testa igen när det blir kallare!

Någon annan som har någon annan teori om vad det kan vara för fel?

Ännu en gång Tack Jopp!!!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Min RXL blir seg och orklös när

Jag måste nog hålla med olle och tycka att det inte borde göra något att det är varmt, själva vitsen med EFI:n är väl att den ska gå lika bra vid alla temperaturer...

Men det kanske är så att den bara kan kompensera innom ett visst område?
"torbjorn", forumets egna EFI-expert (bl.a.), kanske kan förklara hur det är med den saken?
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
RE: Min RXL blir seg och orklös när

[Uppdaterat: Senast editerat den 20-Aug-03 kl 03:39 PM (CET)]Med tanke på att den efi:n är bland de första, så tror jag den inte har förmågan att stycka sig själv vid dessa temperaturer.

Hade samma problem med min zr och svaret hos min handlare var att den är inte gjord för att köras i dessa temperaturer.
Därför ej programerad så, kan ha fel då jag inte har personlig erfarenhet av polaris efi, men det är en teori.
 

nicklas

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
RE: Min RXL blir seg och orklös när

Jag har också en RXL 91. Fick nästan samma problem i påskas när det var 15-16 grader och jag var ute och körde. Den vart slöare och ville sota igen en av burkarna hela tiden.

Men Under den tid jag körde i vintras då det var upp till 5 grader ungefär så gick den som en pärla, inga problem alls.
 

Hedan

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
RE: Min RXL blir seg och orklös när

dra kompen och se när den är kall och sen drar du kompen när den är varm och se hur stor skilnad det är är det stor skilnad är kolvringarna slut och det tar en jvla tid för den att dra i väg

 

nicklas

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
RE: Min RXL blir seg och orklös när

Nej, min RXL är helt i originar motormässigt. Enda som är gjort på den är att det sitter en 25mm matta på den och Öhlinare i framvagnen. Men motorn och EFI:n är helt orörda.
 

jesper

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
RE: Min RXL blir seg och orklös när

650 är de sämsta motorerna som polaris gjort... de ä nått problem me efi'n.. skärobject Nr.1
 

Jepp

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
RE: Min RXL blir seg och orklös när

Nejnej, nu ska vi inte bli så.
Kolla polaris 650motor i jämförelse med de andra som fanns på den tiden så får du dig en rejält potent motor som går väligt bra för sin tid.

Den har några år på nacken och behöver lite översyn ibland, men det är helt normalt.

Att motorn inte går som den ska, kan dels ha med värmen att göra men de kan även vara en blandning av timmet och värmen.
Mitt tips är att vänta till de blir lite kallare ute och kolla om den går bättre då.

Var och tittade på en storm igår, som absolut inte visade sin bästa sida. Gick på 2 burkar spelade ingen roll om de var tomgång eller om man gav gas. Kan vara värmen, men jag tror även på att ett komptest skulle behövas på den motorn.

Men går den på alla cylindrar och liknande så, vänta bara åp lite kyla och håll tummarna.