Min Rev 800 -04 har börjat äta remmar!

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Hallå!

Jag har en Rev 800 -04 som jag köpte före jul och kört ca 80 mil med, körde från början med en 383 rem som satt på, ingen aning hur långt den hade gått, men jag körde iaf 60 mil till med den!

Sen monterade jag ett variatorkitt, och första dagen jag körde med det så sprängde jag remmen. Tyckte inte det var så mycket att orda om, den kunde ju ha gått allt mellan 60 - 500mil, så jag satte dit min reservrem som också var en sliten 383. Den sprängde jag turen efter.. Nu monterade jag bort variatorkittet av andra anledningar, och monterade en ny 383.

Idag for den remmen! Kört max 10 mil med den! Den började fransa upp sig på "yttersidan" alltså inte närmast den fasta skivan. Dessutom var den rejält varm när jag tog bort resterna av den!

Har kört rätt mycket ospårat i djupsnö och höga varv!
Vad kan vara fel?

Linjera variatorerna? Behöver man något verktyg och hur gör man?
Sätta på en 377 och hoppas det fungerar bra?

Eller kan det helt enkelt vara slumpen som gjorde att den tredje remmen for, vart knappast någon korrekt inkörning av remmen, och på tal om inkörning, vad är det som ska "nötas in" på en rem? Är det bara vinklarna eller?

Hoppas nån har något tips, blir ju dyrt med en ny rem varje tur :)

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Det finns nog en hel del trådar här hur du linjerar upp en rev, testa o sök. När du sen har den i linje så ställer du motorn ca 1mm för mycket frammåt så att den dras rak när variatorerna belastas.

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.888
117
63
Skellefteå
Låter ju som att den började ta rem när du installerade kitet.
Dessutom så är din skoter avsedd för 166 remmen (tror den är lite smalare än 383 remmen).

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Ja det känns som att det började när kittet kom på plats, men nu är den ju helt orginal! Både 166, 383 och 377 finns ju i BRPs reklista till min maskin!?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
383 remmen är värdelös.. finns nog ingen sämre rem hehe... 166an är betydligt bättre.. men åter igen så har den börjat ta rem så är något fel.. har du glömt sätta tillbaka shims bakom sekundären eller något?

Det låter som motorn är sne!

/F

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
383 remmen är värdelös.. finns nog ingen sämre rem hehe... 166an är betydligt bättre.. men åter igen så har den börjat ta rem så är något fel.. har du glömt sätta tillbaka shims bakom sekundären eller något?

Det låter som motorn är sne!

/F
Jag jag håller med, man kan disskutera vilka remmar som är bra hit eller dit, kanske även om man inte borde bygga om till flytande sekundär, men det faktum att det är en ny företelse att den börjat käka rem så måste man nog först hitta grundproblematiken!

Jag ska hursomhelst låta en BRP verkstad kolla linjeringen imorgon så får vi se!

Men på tal om remmar, någon som har bra erfarenhet av Gates Extreme? Kan ev köpa billiga via jobbet!

R

RevMan

Gates exterme håller bra men de lärda påstår att man tappar prestanda med denför att den har så hård gummiblandning.
Testa brps 288rem

emil_

Välkänd medlem
14 mar 2006
300
0
16
35
Bollnäs
Hallå!

Idag for den remmen! Kört max 10 mil med den! Den började fransa upp sig på "yttersidan" alltså inte närmast den fasta skivan. Dessutom var den rejält varm när jag tog bort resterna av den!

Har kört rätt mycket ospårat i djupsnö och höga varv!
jag tror att du har svarat på din egen fråga. en variatorrem ska man köra in lugnt i ca 8 mil och inte i puder med full gas:nono: