Min nyrenoverade rotax 253(1 cyl) gick inget vidare vid första starten.
Nästan ingen tomgång alls.
Så jag beslutade mig för att ändå köra en bit.
Det gick segt att köra iväg ,men efter ett par hundra meter så gick motorn betydligt bättre.
Även tomgången började så smått fungera.
Så jag körde tillbaka o lät den stå o puttra på tomgång en stund, medan jag tog på mig hjälm osv...
Nu efter ett par tre mils körande så verkar motorn faktiskt gå riktigt bra. Startar toppenbra, men är lite småtjurig att gå bra på tomgång direkt från kall, men tar sig efter en stund.
Nu til min fråga: Är det vanligt att en helrenoverad motor beter sig såhär?? Borde jag höja nålen ett snäpp?
Jag kör på 5% halvsyntet oljeinblandning i bensinen.
Fakta om renoveringen: Nya vevlager, nållagret under kolv, honad cylinder och ny kolv med nya ringar, ej överdim. Nållagrena i lill/storändan i veven smorda med motorolja samt cylindern vid ihopsättning av motorn. Nya vevaxeltätningar smorda med fett vid ihopsättning.
Nästan ingen tomgång alls.
Så jag beslutade mig för att ändå köra en bit.
Det gick segt att köra iväg ,men efter ett par hundra meter så gick motorn betydligt bättre.
Även tomgången började så smått fungera.
Så jag körde tillbaka o lät den stå o puttra på tomgång en stund, medan jag tog på mig hjälm osv...
Nu efter ett par tre mils körande så verkar motorn faktiskt gå riktigt bra. Startar toppenbra, men är lite småtjurig att gå bra på tomgång direkt från kall, men tar sig efter en stund.
Nu til min fråga: Är det vanligt att en helrenoverad motor beter sig såhär?? Borde jag höja nålen ett snäpp?
Jag kör på 5% halvsyntet oljeinblandning i bensinen.
Fakta om renoveringen: Nya vevlager, nållagret under kolv, honad cylinder och ny kolv med nya ringar, ej överdim. Nållagrena i lill/storändan i veven smorda med motorolja samt cylindern vid ihopsättning av motorn. Nya vevaxeltätningar smorda med fett vid ihopsättning.