Min assault varvar för lite!

SamWise

Välkänd medlem
8 feb 2010
101
0
16
Lycksele
Min -11as Rmk Assault vill inte varva ut ordentligt!! Var ute nu senast och den hoppar upp till 8150 varv för att sedan gå ner på 7950-8050 och går inte upp nå mer?
Vet inte vad som sitter i variatorerna nu men den är aldrig rörd så de är orginalgrejor...
Vet att 11-66 vikter och svart/lila fjäder i seconderen brukar göra underverk på dom som övervarvar men gäller det detsamma om den inte vill varva ut?
Sugen på att pröva!!
/Samuel
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
skulle också vilja veta hur man löser detta fenomen då en kompis har samma bekymmer ...
allt i hans variatorer är original vad han vet (svart/grön fjäder i primär iaf) ...

vet någon start/slutstyck på primär och sekundär org fjädrar?
gärna en länk om det finns någon sida ...

borde räcka med en sekundärfjäder med ett hårdare sluttryck för att få fram dom sista 2-300 varven?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
På 12erna som några kompisar köpt går primärfjädern av på löpande band så kolla om den gått av längst ut i fjädervarvet. Av någ anl går fjädrarna av fast de provat även andra märken på fjädrar. En av maskinerna som jag har mest koll på har blåst av 3st på 140 mil. Återförsäljaren påstår att de är ensamma om dett problem vilet låter skumt?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
aha ja kan säkert vara det då hans maskin gått ca 200 mil.. får ta isär och titta på variatorerna när han kommer hem från thai ..

det är alltså inte ett standardfel att dom varvar för lite med originalsakerna i variatorerna?
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
lånar tråden lite.

Jag har även detta problem på min swb 800. märkte att den helt plötsligt varvade alldeles för lite och fick då byta främre motorbulten som hade gått av. efter jag bytt bulten så varvar den ändå inte som den gjort tidigare, peakar på ca 7900 och sjuker ganska direkt till 7600. allt är orginal.
ett annat problem jag har är att vid acceleration så skriker det under huven någon stanns på variatorsidan, det låter som om det är metall mot metall, dock så är det bara vid halv gas trycker jag fullt så låter det inget. har inte kollat om fjädern gått av.

Någon som kan komma med tips?
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Kolla fjädrarna, men man tappar mkt varv med en dålig rem också, min rem va så dålig att den varva bara 7800 sen med ny rem 8200, så testa det också!