Millenium 700 dör?

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Tjena, en vän till mig har en mxz millenium som dör rätt som det är.

Det började med att den bara tvärdog någon gång ibland, sedan under året blev det oftare och oftare och nu går det knappt någonting alls.

Verkar som att det bryter tändningen lika som när man klickar på dödaren, ibland går den en minut, ibland någon sekund bara.

Startar direkt på varje drag sedan uppstår samma fenomen igen.

Vad kan detta bero på?

alvenm

Ny medlem
29 dec 2012
2
0
1
Skutskär
Hade samma fel själv.
Kolla stiftena som sitter på.

Skall vara BR9ES som skall sitta på.
har för mig att dem som satt på min hette B9ES och det är alltså fel stift!

efter bytet går den som en klocka.

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Testa annars att sätta dit BR9EYA stift och knacka ihop dom till 0,5 och testa. Skulle egentligen ha BR9ES stift i min mxz 670, men dom käka den som en annan smälla i sig julmat. BR9EYA stiften funka skit bra :)

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Hmm jag har precis för mig att det är BR9ECS som ska sitta i alla reedstyrda motorer, pga att de inte sticker ner så långt i förbränningsutrymmet.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ecs är ett specialstift för att motverka spikning.

Många (däribland jag) kör ändå på br9eya helt problemfritt.

Känns lite overkill med tanke på att vi har ganska hög lägstanivå på soppan vi handlar på mack.

Har aldrig vart med om att den dör tvärt pga stiften dock. Eller jo det har jag men då har den fan inte startat direkt igen.

Brp har bekymmer med att statorn går sönder och man kan lindra symtomen med rätt stift.

Rekommenderat elektroavstånd är 0,5 mm. Så antingen köpa br9eya och knacka ihop stiftet med hjälp av ett bladmått alt köpa br9ecs-5 där 5 står för elektrodavståndet 0,5mm

Jävligt luddigt skrivet men det jag försöker komma fram till är att man kan få det att funka med ett stift som har rätt elektrodavstånd.....

Annons:
Annons:

Annons:
Annons:
Annons: