Mikuni VM28 Pissar bränsle

snabela

Medlem
29 nov 2019
10
4
3
34
arjeplog
Hej hopp. Har en mikuni vm28 monterad på en sachs 280. Problemet är att den pissar bränsle när jag kör och vid tomgång ur mässingsnippeln nere till höger enligt bild https://www.rinab.nu/PartnerFiles/Rinab/images/products/31-231033-large_1.jpg Varför gör den det? Den är köpt NY och bör väl vara i skick tycker jag. Har ställt in flottören efter skolboken men det hjälper inte.

Nästa fråga är vid många full gas repor börjar motorn bööa och dör om jag inte släpper gasen och kör full choke. Då går hon igen. Låter jag henne dö och skruvar ur stiftet är det snustorrt. Har provat byta huvudmunstycke i spannet 200-310. Samma visa. Startar direkt efter. Blir den för varm? Klarar inte pumpen av att leverera bränsle till den hästkraftsstinna 280:n? Svårt att tro det med tanke på att förgasarkittet är tänkt till en sachs 290.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Har du lust att lägga upp något foto på hur förgasaren ser ut på undersidan, med flottörhuset bortskruvat....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.700
830
113
Kramfors
Nålventilen tätar inte och de kan bero på några orsaker. 1 de är en stålnål istället för gummiklädd nål som tätar i flotörnålsätet. Stålnålar är väördelösa de tål inte lilla minsta vibrattioner innan de börjar läcka. 2. De är skit i nålsätet även om den är ny kan de va sit frånn transport tillverkning mm. Skruva lös hela flotörnålsätet så du kommer åt att rengöra där bakom för enbart urblåsning utan att ta lös nålsättet får inte bort skiten.
Även om de är gumminål och inge skit samt rätt inställd flotörnivå så kan förgasaren skaka för mycket så den flödar över. De beror på för hårda insugsgummi eller för kort gummi alt att förgasaren är för hårt förankrad i bakkank dvs inte gummiupphängd mot luftburk. Jag har själv problem med förgasare som flödar över på min Thundercat de slutade med byte till silikonslang som insugsgummi för de är mjukt och tar bort vibbar bra samt en av förgasarna som vibrerade mest fick jag sätta fast bly på säkert 400gram! Att den möar efter en längre repa full gas låter som bränslebrist. De kan bero på för dålig avluftning från bränsletank eller fel på bränslepumpen alt för litet flotörnålsäte. De nålsätets hål kan man borra upp själv de gäller bara att dutta till med en stor borr som fasar till lilla borrhålet i sätet för att nålen ska täta igen. Stora borren man fasar av med måste va ny eller stenfräsch! En riktlinje på storlek nålsäte är att borrhålet bör vara lika stort som största munstycke man kör så typ motsvarande ett 310 munstycke. Man kan borra större hål än så men då har nålen svårare att täta ju större de blir. Som ex har jag 3,2mm borrhål på mina förgasare med samma mikuin nålmunstycke som din gasare har! Nu ger en av mina cylindrar över 70hk så borra inte uppimot 3mm! 2mm kan du borra de är rel lätt att få tät nål med.Fördelen med stort nålmunstycke är att även om bränslepumpen är trött får förgasaren soppa ändå.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Anledningen till att jag ville se innanmätet är för att jag precis har fixat en pissande förgasare på skoterklubben Polaris 4-hjuling.
På den så var flottörnålens säte uppe i en "metallhylsa" som var inpressad i förgasarhuset där bränslet kommer in. Problemet var inte nålen eller sätet i metallhylsan, utan den O-ring som satt runt metallhylsan och skulle täta mot förgasarhuset. Den hade tappat spänsten och läckte förbi så att flottörhuset fylldes.
En Polaris-hjuling.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.700
830
113
Kramfors
Anledningen till att jag ville se innanmätet är för att jag precis har fixat en pissande förgasare på skoterklubben Polaris 4-hjuling.
På den så var flottörnålens säte uppe i en "metallhylsa" som var inpressad i förgasarhuset där bränslet kommer in. Problemet var inte nålen eller sätet i metallhylsan, utan den O-ring som satt runt metallhylsan och skulle täta mot förgasarhuset. Den hade tappat spänsten och läckte förbi så att flottörhuset fylldes.
En Polaris-hjuling.
De är vanligt på kehin bryggor också som sitter på Rotax 3 serien mf. De är svårhittat fel om man inte har full koll på det. VM förgasare har ingen oring de är bara fiberpackning mellan nålsäte och förgasarchassi. Kan ju tänkas att nålmunstycket inte är fastdraget ordentligt från fabrik eller missat en fiberpackning värt att kollas!
 
Reactions: mas

snabela

Medlem
29 nov 2019
10
4
3
34
arjeplog
Hej alla. Har inte hunnit vara förbi maskinen och fota men jag tror ”boost lll” har det rätta svaret. Den gamle enstånkan vibrerar ju rätt så friskt. Stålnål är det och den är tät när jag har lös förgasaren och blåser i slangen. Ska fnula hur jag ska fästa den så den inte vibrerar och jag ska även prova borra upp hålet och se om den slutar tjorva vid full gas 👍
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.700
830
113
Kramfors
Om de är stålnål får du den knappast tät de är hopplöst på en enstånka ja även på andra motorer. Jag har fått byta ut allla nålar till gummi på mina Lectronförgasare på Thundercaten för de va omöjligt att få dem tät. Jag förstår inte att de tillverkas sådan skit. På Rinab nedan länk kan du köpa gumminål och hela munstycket men de va dyrt men köp ändå.

 

snabela

Medlem
29 nov 2019
10
4
3
34
arjeplog
Jaha en sen uppdate då. Beställde nålventilen som rekommenderades. Passade inte min gasare. Hittade ingen annan så fick bli original. Fäst förgasaren lite bättre så den inte vibrerar lika mycket. Avslutade det hela med att leda ner det som kommer ut till ett kärl. Perfekt om man vill ge en liten sup i cylindern. Monterade ny bränslepump och bytte till bättre slangar. Samma visa. Men med nya slangarna såg jag även att det blev tomt på bränsle i slangen när felet uppdagade sig. Undersökte banjokopplingen på motorn som står för vakuumet till pumpen. Själva slangkopplingen var 3,5 mm men hålet i bulten var 1.5 mm. Borrade upp hålet till 3,5 mm och nu kan jag pressa full gas till tanken är tom :D