mikuni förgasare

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
vet någon av en bra sida/katalog/pdf fil som förklarar hur en förgasare fungerar? och då tänkte jag lite mer finlir och inte bara att bensin och luft blandas som sen förbränns!

hade velat veta hur allt hänger ihop, vad som händer om man byter/ändrar/justerar diverse saker, ja helt enkelt en lite djupare genomgång och förklaring, även gärna sprängskiss med namn på allt och helst allt på svenska =)

har nästan aldrig pillrat i förgasare så det är på tiden att man lär sig det också ..

och varför jag funderar på detta just nu är för att jag har en lynx 3900 i garaget för stunden med 521 motor, och undrar hur luftskruven (den med fjäder) ska vara ställd? finns det något "standarvarv" att utgå ifrån? finns även en liten justerskruv, vad gör den för funktion och hur ska den vara ställd som standard?
förgasarna är mikuni 34or och motorn är vässad men bara jag vet "standard"varven att utgå ifrån så ska jag nog kunna lista ut åt vilket håll dom ska skruvas åt =)

tacksam för svar
 

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
Här står det mesta om mikuni förgasarna http://www.mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf dock är det på engelska men är inte så svårt att förstå.

tror att standard varvet på luftskruven är 1-1.25 varv ut men kan minnas fel.
Är du säker på att du inte blandar ihop luft och tomgångsskruven? båda har en fjäder, men den större skruven där fjädern syns borde vara tomgångsskruven och den mindre är då luftblandningen. (sitter på sidan mot luftfiltret)

Men kolla i pdf:en jag länkade så ser du alla komponenter i gasaren och vad de har för funktion!
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
tack för länken, ska ägna någon timma åt texten så kanske man förstår vad man läser =)
och ang skruvarna har du nog rätt, visst blir det ju längre ut luftskruven skruvas desto mera luft?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
fick tag på svensk beteckning till sprängskissen, testar lägga ut det här ifall fler som har behov..
dock blev inte bilden så bra så läsningen ger kanske lite huvudvärk, men det gör ändå läsning på engelska =)
sprängskiss


beteckning
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Läs igenom denna sida så blir man en hel del klokare. Men kolla även igenom hela hemsidan för det finns mycket bra info om bestyckning och hur man går tillväga.

På "Bra i gasen" köper man också alla förgasarmunstycken och reservdelar till bra pris

http://www.braigasen.com/funktion.htm pris och snabba lev.
 

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
tack för länken, ska ägna någon timma åt texten så kanske man förstår vad man läser =)
och ang skruvarna har du nog rätt, visst blir det ju längre ut luftskruven skruvas desto mera luft?
Jo precis! Finns miljontals guider på hur man går tillväga för att ställa in en förgasare så det är bara att googla :) du får nog gå igenom hela förgasaren och inte bara luftskruven om det inte är gjort när den blev vässad.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Jo precis! Finns miljontals guider på hur man går tillväga för att ställa in en förgasare så det är bara att googla :) du får nog gå igenom hela förgasaren och inte bara luftskruven om det inte är gjort när den blev vässad.
skotern har gått problemfritt, och underhållsfritt, sen han köpt den för flera år sen .. men nu är membranet i soppapumpen slut och trotteln har börjat kärva(beror nog endast på en taskig gaswire), så tänkte rengöra allt när man väl har den i garaget och blev nyfiken på hur en gasare fungerar och om det finns en "grundinställning" som täcker överlag ...

blev en hel del klokare av läsning boost rekommenderade så det kanske löser sig till sist ; )