Mikuni dödar trottlar

23 okt 2007
15
0
1
Kalix
På löpande band.
En kompis har en polaris rmk 700 med minuni flatslide förgasare, som klipper trotteln i ena förgasaren. Hörnen går av helt enkelt. Tror han haft i 4 olika trottlar nu, de håller en timme eller två, sedan går hörnen av på trotteln. Någon som har en ide om vad det kan vara som orsakar detta, eller haft samma problem och hittat en lösning?
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Verkar tyvärt vara ganska vanligt med att tm40 blir glappa och får problem. För mig blev det att ena knäckte nålar hela tiden så jag håller nu på att byta till nyare förgasare. Verkar av nån anledning oftast vara magnapullsidan som blir dålig fortare.
Jag köpte förgasare som suttit på en 600 iq racer, passar inte rakt av dock då det är bredare rack på 700 så man får skruva isär och plocka delar därifrån. Gasgivare fanns det inte på förgasarna jag köpte så det krävdes att borra upp lite och gänga för skruvarna till den för att kunna flytta över det.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag brukar spackla på ytan trotteln glider emot i gasaren med kemisk metall modell JB weld. Jag har gjort det under många år på alla typer av flatslidegasare som glappat för mycket. Underligt nog håller plastningen rätt länge speciellt på tvåtaktare där de kommer in 2 taktsolja som smörjer trotteln vi pratar om flera 100a mil faktiskt ber på hur tight man vågar göra trottel. Ju tightare desto längre hållbarhet blir de med mindre klapper men risk för gashäng!
JB weld hittar man på Mekonomen eller så brukar de finnas annonser på Blocket. De funkar säkert med Plasticpaddings tanktät också eller Biltemas stålepoxy med två små tuber inte den knådbara.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Jag brukar spackla på ytan trotteln glider emot i gasaren med kemisk metall modell JB weld. Jag har gjort det under många år på alla typer av flatslidegasare som glappat för mycket. Underligt nog håller plastningen rätt länge speciellt på tvåtaktare där de kommer in 2 taktsolja som smörjer trotteln vi pratar om flera 100a mil faktiskt ber på hur tight man vågar göra trottel. Ju tightare desto längre hållbarhet blir de med mindre klapper men risk för gashäng!
JB weld hittar man på Mekonomen eller så brukar de finnas annonser på Blocket. De funkar säkert med Plasticpaddings tanktät också eller Biltemas stålepoxy med två små tuber inte den knådbara.
Lät ju riktigt bra, hur svårt skulle du säga att det är? Antar att man får slipa till lite efter man spacklat för att få det slätt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De är skitlätt men de gäller att rengöra noga från tvåtaktsoljeslem som de är på en tvåtaktare. Slipa sedan väldigt grov yta minst 80 korn sandpapper där de ska plastas. Slipa är såklart ett måste efter spackling så lägg inte på så mycket de är bättre spackla mer om behövs. Ta de sista med vanlig platt fil så ytan blir så plan rak som möjligt ju större kontaktyta desto längre tid håller det. Ja du fattar om man bara får rätt tighthet på små ytor här o där slits de ner fortare. På slutet av slipningen när de börjar närma sig rätt tighthet ta en tushpenna och tusha ytorna och dra trotteln upp o ner med press mot spacklet/tushen då ser man tydligt var de nöter så man kan slipa där.
 
Reactions: Vituraz

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Följdfråga, om hörnen av trotteln går sönder åker den genom motorn eller ligger den kvar och sabbar motorn?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om man har flax sitter bitarna fast i reedkorgen så kolla det först . Men om de nu åkt genom reedkorgen och är ca 10+x10mm bör de åka ut genom utblåset utan att fastna i någon av överströmskanalerna. Men biten kan såklart krossats nere i vevhuset och smulat in sig i ramlager och vevlager vilket inte märks omg de kan ta ett tag innan de skär. Även kolven kan ha stampat fast biten i toppen så illa att vevstaken krökt sig eller kolven spruckit. Endera blundar man och kör eller säkrast skruva loss cylinder o letar biten samt kollar status. amlagren går inte besikta utan att riva loss hela veven så den får man hoppas att den klarat sig. Vevlager brukar klara ofantliga ras så den tror jag klarat sig.
 
Reactions: Vituraz

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Man kan köra utan hörn på trottlarna också huvudsak är att de tätar på tomg så den inte rusar på tomg. Istället för plasta förgasaren kan man slipa av hörnen innan de går av. De beror såklart på hur stor del av hörnen som brukar lossna?
 
Reactions: Vituraz