Mest kamera för pengarna?

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Mest kamera för pengarna?
Har tittat på kompaktkameror med 10 megapixel och uppåt. Jag har väl mest tänkt och ta lite "garagebilder" och ta lite bilder när man är ute och åker, vill ju ha bra kvalla på alla bilder oavsett tillfälle.
Har fastnat lite för nikon coolpix s560.
Har ni någon annan rekomendation?

Budget: Totalt 2500:-
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag har en Canon powerShot A1000 IS å är riktigt nöjd med den. 10.0 megapixel, 4.0 ggr optisk zoom. ryms i fickan utan problem.

Dom kostar runt 1500kr nu :)

Här är en bild jag tog ida med den :) (OBS! inte fixat något med bilden förutom att jag har suddat över reg skyllten på farsans bil)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Coolpixkameran som du nämner är BRA. Skulle inte ens ta en titt på något annat.
Att Buss-Putte har en sån säger väl allt?

Hur batterierna tål kyla är en svår fråga. Först och främst så använder de flesta nya kameror samma sorts celler, Li-Po- eller Li-Ion-batterier. Dessa har flera fördelar, ingen minneseffekt och högre kapacitet bl a, men är inte så bra i kyla. Visst kan man använda den ner till 25-30 minus men räkna inte med några höjdaranvändningstider jämfört med plusgrader. Använder själv en coolpix s700 och får en hel dags användning ur den i ca 5-15 minus.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Själv gillar jag sonys kameror, har en dsc-w35 (7,2 mgp).
Blir riktigt bra bilder med den och den är liten och bra. Batterierna håller också bra.
Varför vill du ha från 10mgp och uppåt? Det är inte megapixlarna som gör bilderna.
Satsa på en med kanske runt 7-8mgp så kommer du bli nöjd tror jag.
Lite bilder från min kamera:


 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Varför vill du ha från 10mgp och uppåt?
Bara för att ha en;), nerå.
Farsan har en nikon coolpix s550 10mpg, och den förra var 7mpg, kommer ej ihåg märke.
Vi tyckte att det blev bättre skärpa och "finare" bilder med coolpixen mot den andra.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Bara för att ha en;), nerå.
Farsan har en nikon coolpix s550 10mpg, och den förra var 7mpg, kommer ej ihåg märke.
Vi tyckte att det blev bättre skärpa och "finare" bilder med coolpixen mot den andra.
Men det behöver inte bero på antalet megapixlar, utan snarare på optik mm. Man ska förstora bilderna rejält innan man märker skillnaden på 7 och 10 mpix.
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Köp inte en Fujifilm.
Lite OT men det får mig osökt att tänka på Povel Ramels låt "Köp inte en zebra". Hursomhelst, som det sagts innan ska man inte stirra sig blind på mp, det ligger mera i optik och annat skoj.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Köp inte en Fujifilm.
Vad är det för fel på dom? Har en Fujifilm själv med inte allt för många mp, kommer inte ihåg hur många men om jag inte minns fel så var det runt 6-7mp. Men iaf den funkar utmärkt, blir jävligt fina bilder och tar väldigt lite ström.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Skarp bild!:rock:
Priset var ju inte helt fel heller:)
Hur är menyn och manöverknapparna?
Hur tål batterierna kyla?
Jo, de blir riktigt fina bilder med den :)

Jag har inte använt den på vintern då jag fick den för 2 veckor sen. Jag tycker att menyerna är lätta att förstå å lätta att hitta i. manöverknapparna är enligt mig bra, dom sitter bra till och är inte svåra att ta fel på :)

här är 2 bilder till jag tog på farsans bil igår :)

 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Jo, de blir riktigt fina bilder med den :)

Jag har inte använt den på vintern då jag fick den för 2 veckor sen. Jag tycker att menyerna är lätta att förstå å lätta att hitta i. manöverknapparna är enligt mig bra, dom sitter bra till och är inte svåra att ta fel på :)

här är 2 bilder till jag tog på farsans bil igår :)
*bild*
*bild*
Okej, låter bra:)
Riktigt fin bil föresten:)

Jag får spåna vidare, innan jag bestämmer mig
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
Själv gillar jag sonys kameror, har en dsc-w35 (7,2 mgp).
Blir riktigt bra bilder med den och den är liten och bra. Batterierna håller också bra.
Varför vill du ha från 10mgp och uppåt? Det är inte megapixlarna som gör bilderna.
Satsa på en med kanske runt 7-8mgp så kommer du bli nöjd tror jag.
Lite bilder från min kamera:
håller me stoft köp en me 7-9 så blir du nöjd har en med 7,1 och de blir jävligt bra bilder :p
 
D

Deleted member 9532

Märker ingen skillnad på 7 och 10 mp
Nej, det stämmer bra det, men en annan sak man ska tänka på (oftast) bland de billigare kamerorna så betyder inte alltid att bilderna får upplösningen 10 mp trots att det står så på kameran. I många fall så är sensorn byggd för att "klara" upp till 10 mp, men p g a kamerans övriga komponenter så klarar den inte mer än 4-5 mp. Därför kan det vara värt att på ett eller annat sätt försöka ta reda på hur många aktiva pixlar kameran har, annars finns en stor risk att man blir lurad