Mercedes w124 Bra dragbil?

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Tjena!

Har sett några som drar skotersläp med w124or, hur funkar dom att dra med? är ju en rätt stadig bil så de borde ju funka fint.

Ni med erfarenhet kan ju gärna dela med er om bränsleförbrukning, stabilitet och så vidare

Mvh
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hade för många år sedan (snart 20) en 300TE 4-MATIC. Den var fin att dra släp med. Herrgårdsvagnarna har oftast nivåreglering vilket är att föredra.

Annars är det snart veteranbilar allihop, så det enskilda exemplaret kan vara hur dåligt som helst pga misskötsel.

Ett val för att köra släp - nej. Tyvärr har småkillarna på landsbygden fattat tycke för gamla mercor att köra sönder, så det finns få fina ex kvar.

Bakhjulsdrift är inte heller optimalt i kombination med släp och vinterväglag, särskilt inte i kombination med dåliga stötdämpare, utslitna fjädrar och trasiga bärarmsbussningar - något som är fallet på nästan alla MB från den tiden.

Så slå blöjraggarplanerna ur hågen och skaffa tex en Citroën Xantia för inga pengar alls, sedan kör du släp med helt nya insikter, sparar pengar och blir inte stoppad i precis alla poliskontroller...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
250TD(Diesel 5an utan turbo) tog drygt 3L/milen med 4 skotrar på släp bakom, inte direkt någon höjdare till dragare.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jag kör med 2 124:eek:r, en 250 td och en 300tdt. Och med släp med 2 skotrar bakom 250in så får man räkna med cirkus litern kanske lite drygt, 300 turbon tog nu i helgen då vi var till kåbdalis med samma släp och last 1,3 milen. Men då gick det oftast 120 km/h. Kör man i samma tempo som det går i med 250 så tar det inte nå mycket mer eftersom 300 är så mycket starkare, behöver inte varvas lika mycket, och då har 300 automat låda. Alla s124 har gashydraulisk nivåreglering, som spöar skiten av dom flesta andra systemen som finns.

Förstår inte hur man kan säga att bakhjulsdrift är dåligt och dra släp med på vintern, och sen rekommendera framhjulsdrift som är ännu sämre. Citroën är inga dåliga bilar, har haft 2 xm 2,1 turbo diesel, och dom har ju även gashydraulisk fjädring fram så dom går skönt efter vägen även dom. Men mycket elfel, insprutningspumpar som inte tål dagens torra diesel så packningar torkar sönder, renoverade pumparna på båda bilarna, även på en kompis zx torkade packningar i pumpen. Sen gick inte dom så jättebilligt heller. Men nyare med hdi går nog billigare.

Så jag röstar på 124:an, helst då en kombi då man får nivåreglering. Köper du en sån har du världens mest välbyggd bil, så enkelt är det
 

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Jag får tacka för era svar!

Är ju så att jag å några polare redan äger en w124 300d kombi i lag (ska bli ett superturbo liknande bygge)
Men de vore riktigt skoj om den hade funkat som dragbil =)
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Klart funkar att dra släp med, bra tryck på drivaxeln med släp, men är ju en gammal biljävel som man inte vet när den ska kasta in handduken.

Inget Jag hade velat köra med till fjälls med och sedan ska man hem på söndag så startar inte bilfan.

Visst W124 är rejäla bilar, men gammal som fan, och behövs inte mycket för att exempelvis dieselpumpen ska haverera .

Sen att dem drar stora mängder soppa om man lägger sig över 90 gör inte saken bättre.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Klart funkar att dra släp med, bra tryck på drivaxeln med släp, men är ju en gammal biljävel som man inte vet när den ska kasta in handduken.

Inget Jag hade velat köra med till fjälls med och sedan ska man hem på söndag så startar inte bilfan.

Visst W124 är rejäla bilar, men gammal som fan, och behövs inte mycket för att exempelvis dieselpumpen ska haverera .

Sen att dem drar stora mängder soppa om man lägger sig över 90 gör inte saken bättre.

drog släp med skotern lastad i helgen med 250:in, hastighet mellan 85 och 100 och och på 33 (gps mätt) mil hade den tagit 0,90 l milen, det tycker jag är ganska bra, speciellt då tex nya volvo dieslar tar det lugn blandad körning. jag har sällan några problem, och har aldrig varit med om att bilen inte startat, är oftare det är problem med kompisarnas nyare bilar som dessutom bara gått dryga 20 tusen mil mot för mina 50 och 70 tusen mila 124:eek:r
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Som ju VW har bevisat nyligen, så går det inte att göra en dieselbil särskilt bränslesnål om den ska uppfylla moderna avgaskrav på ärligt sätt. Om en diesel är riktigt snål, så är den antingen så gammal att det inte fanns några särskilt stränga avgaskrav då den typprovades, eller också har biltillverkaren fuskat så att motorn går med tidigare insprutningsvinkel under normal körning än vid avgasprovet.