Mer RXL-problem..

Massa

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Östersund
Hallå! Förut har jag postat om min RXL som baktände och stökade, men just baktändningen är fixad (berodde på glappkontakt någonstans i tändsystemet).

Nu är det nya problem. När den är kall går den alldeles utmärkt, men när den blir varm så slutar den svara på gasen! Ibland är det så illa så den går på tomgång men så fort man rör gasen så dör den, men oftast går den hjälpligt men verkligen inte bra!

Finns det någon temp-givare som troligtvis gett upp, och i så fall, vart?

tpf, Massa
 

RXL

Medlem
Hej.
Vilken årsmodell har du? Följande tempgivare finns: En i luftburken som känner av temperatur på insugsluft. En i toppen som varnar för om kylvattnet håller på att koka. Om du har en 91:a så har du ingen tempgivare på motorn förutom dessa 2, om du har en nyare har du däremot en givare som känner av vevhusets temperatur. Kontrollera om den röda lysdioden på EFI-boxen ger någon felkod. Jag har servicemanual för att tolka felkoder.
Lycka till / Tommy
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Även RXL '91 har en tempgivare i vevhuset (har sett den med egna ögon).
Avbrott i motortempgivaren ger felkod _... ,om det blir felkod för kortslutning i den vet jag inte.
Fel i lufttempgivaren ger inga felkoder!
Det är säkrast att ohmmäta tempgivarna, normalt ca 6 kohm vid 0 grader, ca 2,5 kohm vid +20 grader, ca 300 ohm vid +80 grader.

Detta är provat på ett exemplar med insprutningsstyrdon A11-000R32, eprom märkt FSM5631.
Observera att om styrdonet är chiptrimmat så är det inte säkert att felkodsvisningen fungerar på samma sätt som med originalprogramvara.
 

RXL

Medlem
Hmm, knepigt. Min RXL hade garanterat ingen vevhustempgivare och det stod i min manual att den kom 1992. Vidare ökades diametern på insuget. Men men givetvis tror jag dig om du säger att du har en sån. Kanske hade jag en tidig och du en senare 91:a. Jag har provat både "hembrända" SLP, PSI för stockblaster pipes och fick med trimchipen inga felkoder alls. Jag testade att rycka bort kablar till olika givare helt utan reaktion på EFI-boxen.
Mvh Tommy
 

Massa

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Östersund
Jag har en 91'a som är ochippad. När jag hade baktändningsproblemet så hade jag en kompis som kontrollerade EFI'n med nån slags diagnos-verktyg, och den verkade bra.

Skall ta och kolla upp (mäta) den luft-temps historien. Låter ju helt klart som det skulle kunna vara någonting sådant!

tackar!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det finns en mycket bra beskrivning av det där insprutningssystemet i ett amerikanskt patent (som är tillgängligt på nätet). Har inte reda på patentnumret här och nu men försöker kolla upp det till i morrn.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Här är patentnumren:
5,191,531
5,090,386
5,050,559

http://patft.uspto.gov/netahtml/srchnum.htm

En störande sak med amerikanska patentverkets site är att bilderna i patent är utlagda som tiff-filer, som en vanlig webläsare inte klarar av. Man måste installera en tiff-läsare, t ex Alternatiff.

http://www.alternatiff.com/