Mer klipp i maskinen, vad göra?

Addepaddep12

Ny medlem
5 aug 2019
2
0
1
28
Sweden
Hej! Har en polaris rmk assault 800 som är original från 2011 så långt jag vet.
Tycker den går bra men skulle velat haft lite mer klipp ändå i den.
Till en början blir det kolvbyte i förebyggande syfte, vilka kolvar rekommenderas?
V kit har jag hört också ska göra en sjuk skillnad, men vilka fjädrar ska man ha då? Är inte jättekunnig inom detta så all hjälp är tacksamt!
Reedventiler? Är det nått man märker stor skillnad på?
Kom med tips och tricks!
Mvh Andreas!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
När de gäller piratkolvar modell gjuten så är Pro-X bäst på alla vis och PSI på andra plats. Vet du om du har nyare cylindrar på den från 13-? Varför jag frågar är att 11-12 cylindrar brukar spricka i fodret som sticker ner i vevhuset!!!! Om du har dessa tunna gods foder så köp en 13 cylinder då har du en bra motor.

Ang trim så betala in dig på http://dynotechresearch.com/ och kolla vad som är mest prisvärt . De bromsar med olika pipor luftburksmoddar portat topplock osv så de är kanonbra läsning.
Om du vill ha portade cylindrar så kan du pma mig så fixar jag det.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Mitt tips är att inte göra så mycket (trim), blir snabbt väldigt stora summor och maskinen kommer att gå ungefär i bästa fall som en stock 2014-15, troligen sämre än innan :). Så då är det bättre att byta upp sig till lite nyare maskin.
Men ny kolvar skadar ju inte...

Men se till att variatorer är i toppskick och tips på vad som ska sitta i har jag nog skrivit 50gånger å sök på det.
 
Reactions: mas

Addepaddep12

Ny medlem
5 aug 2019
2
0
1
28
Sweden
När de gäller piratkolvar modell gjuten så är Pro-X bäst på alla vis och PSI på andra plats. Vet du om du har nyare cylindrar på den från 13-? Varför jag frågar är att 11-12 cylindrar brukar spricka i fodret som sticker ner i vevhuset!!!! Om du har dessa tunna gods foder så köp en 13 cylinder då har du en bra motor.

Ang trim så betala in dig på http://dynotechresearch.com/ och kolla vad som är mest prisvärt . De bromsar med olika pipor luftburksmoddar portat topplock osv så de är kanonbra läsning.
Om du vill ha portade cylindrar så kan du pma mig så fixar jag det.
Hur kan jag se ifall jag har 13cylindrar? Tänkte om det finns nån märkning eller olika storlek på godset eller liknande?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Precis som boost III säger så är Pro-X kolvarna i gul kartong bästa alternativet, Jag monterade sådana i en -13 i höstas och den började gå riktigt bra. skicka PM om du vill ha mer info ang ringspel samt vart du kan beställa kolvarna. Cylindrarna ser du på tjockleken på fodret som sticker ner i vevhuset, -13 eller nyare cylindrar är att föredra. Med nya kolvar och enklare bestyckning av variatorer så går dessa riktigt fint.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Cylindrarna är märkta med olika nummer. Jag kommer inte ihåg nu vilka det är, kan kolla om jag hittar... Uppdaterar isf.

Edit: 3022449 är nya och 3022205 är äldre alltså det som borde stå på din maskin om cylindern är original. Märkningen står på höger sida har jag för mig.

Angående sprickande cylinder på 2011-12 så hände det mig, tur var såg jag det innan det blev pasta i vevhuset...
Läs denna tråd som jag skapade så ser du både sprickan och vad som måste göras för att då en nya cylinder att passa på ett äldre block. https://www.snowmobile.se/forum/threads/800-spricka-i-cylinder.152466/
 
Last edited:
Reactions: JRO