Mer etanol i bensinen från hösten -21 (E10)

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
En motor med ren E85 behöver kring 30% mer bränsle än motsvarande med 95/98 oktan. Så 4-5% mer bränsle behöver knappast en motor bara för att det är 5% mer etanol i bränslet.
Jag har väldigt svårt att tro att gemene man kommer att märka av nån stor skillnad på E10 mot tidigare :)
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
De är riskabelt att inte köra etanolläget på e10 för den behöver sina 4-5% mer soppas med den skitsoppan. Smällarna beror på att den går snålare. Den kan gå för snålt i vissa register även på etanolläget. Kör helst på 98 okt för då går den billigare. De minsta man måste göra om man bums vill åka e10 är att kolla stiftfärgerna vid olika gaspådrag.
Ex kör någon km på 30% gas och stanna kolla stift. 50% gas samma sak och även full gas så långt du törs hålla i på en sjö. På lägre gaspådrag är de mindre farligt om den går snålt.
Käns mer som att det är oförbränt bränsle som förgasas i pipan som poffar till när den bara stått en kort stund innan man startar den igen. Tyckte det blev mindre poffar när jag gick tillbaka till standardläget igen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
En motor med ren E85 behöver kring 30% mer bränsle än motsvarande med 95/98 oktan. Så 4-5% mer bränsle behöver knappast en motor bara för att det är 5% mer etanol i bränslet.
Jag har väldigt svårt att tro att gemene man kommer att märka av nån stor skillnad på E10 mot tidigare :)
De finns en anl till att tillverkarna har två lägen på mappen och de är för att de går för snålt på e10. Vissa skotrar går farligt snålt även på 98 okt (e5). Som ex våran Polaris pro rmk 800 2013 går farligt snålt på jämn gas så den kör jag absolut inte i non eth läget. Och en gammal förgasarskoter som Thundercat 1000 som ex går extremt snålt på e5 om man kör jämn gas i 70-100kmt, de ligger på gränbsen till skärning där. Om man kör en sådan maskinpå e10 så håller den inte många mil. De gäller en massa förgasarmaskiner, ja även insprutare brukar gå toksnålt i mellanreg.
De enda gemene man kan känna eller se är spikning i form av ljud eller varning i displayen. Rent effektmässigt går de bara bättre på e10 vs gamla 95 för utsnålad mapp ger i de flesta fall mer kusar.
 
Reactions: Broby

borebatti

Ny medlem
18 apr 2022
1
0
1
35
texas
The fuel cap for brp says a maximum of 10% eth, but in the states where they have completely ethanol-free fuel, it is seen that most people prefer a lower octane number and eth free soup than higher octane with eth in it.
hellodear.in

teatv.ltd
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Etanol används som konserveringsmedel, så det ska vara snällare än bensin för allt gummi och plast
Man kan läsa om att etanol är snällt mot gummi och plast men de gäller bara gummi och plast som är anpassad för etanol. Ptf plastledningar används vid etanolkonvertreringar på bilsidan.
Polaris som ex har ptf liknade plastledningar och säkert de andra märkena också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Men E10 känns spontant som att man verkligen är och tassar på gränsen på vad som funkar. Vad jag förstår så undviker jänkarna det så gott det bara går.
Om motorn har en mapp för e10 så är de ingen fara. De går köra på e85 också men då måste man ha en speciell olja för spritåka.
Största problemet med mer o mer etanol (i tvåtaktare) är att de rostar i lagren speciellt under sommarförvaring. Fyrtaktarna klarar sig bättre då deras vevaxel går i oljebad + glidlager.