MDS variatorkit shimsa kors m8000

Nikkeb

Medlem
24 dec 2015
6
0
1
Piteå
Tjenare! Nån annan än jag som har behövt shimsa korset på primären då ni har monterat MDS kittet?
Jag kör en arctic cat m8000 2015

Fick nämligen 5000 i inslagsvarv och pratade med Steve på MDS och han sa att jag var tvungen att shimsa 0.15 - 0.30" till på korset för att få ner inslaget kring 4000.
Så vill bara höra hur alla andra har gjort och hur det har blivit! 😊
 

Nikkeb

Medlem
24 dec 2015
6
0
1
Piteå
Nu är korset shimsat och resultatet blev perfekt! 4100 inslag och kring 8150 på toppvarven plan mark!
Lagt till en shims som är 0.30"
Eftersom det inte finns så många trådar om just hur man shimsar korset så kan den här kanske ligga kvar så kan jag berätta hur jag gjorde!
Först och främst så måste man göra en platta till undersidan av primären så att den sitter fast (ordentligt).
Sen fick jag göra en specialhylsa till muttern som håller fast korset. Denna hylsa måste vara 6 kantig och ca 80mm hög så att man får den över själva variatoraxeln. Sen är det bara värma muttern och dra lös!
Till korset måste man också göra ett specialverktyg eftersom att den sitter som f*****n... fick hjälp att svarva och fräsa ett specielt verktyg i liknande utseende som slp har. Likadant där... värma och sen dra lös!
Detta är alltså gjort på en primärvariator till en M8000 2015 dmc edition.
Mvh
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Nu är korset shimsat och resultatet blev perfekt! 4100 inslag och kring 8150 på toppvarven plan mark!
Lagt till en shims som är 0.30"
Eftersom det inte finns så många trådar om just hur man shimsar korset så kan den här kanske ligga kvar så kan jag berätta hur jag gjorde!
Först och främst så måste man göra en platta till undersidan av primären så att den sitter fast (ordentligt).
Sen fick jag göra en specialhylsa till muttern som håller fast korset. Denna hylsa måste vara 6 kantig och ca 80mm hög så att man får den över själva variatoraxeln. Sen är det bara värma muttern och dra lös!
Till korset måste man också göra ett specialverktyg eftersom att den sitter som f*****n... fick hjälp att svarva och fräsa ett specielt verktyg i liknande utseende som slp har. Likadant där... värma och sen dra lös!
Detta är alltså gjort på en primärvariator till en M8000 2015 dmc edition.
Mvh
För den som inte har samma företagsamhet som dig så kostar dessa ändamålsenliga verktyg multum, varpå det är starkt rekommenderat att helt enkelt lämna in det.

Ska man vara riktigt petig så vill man ha ungefär följande för att snabbt kunna utföra detta jobb:
- Stort jävla dragskaft
- En riktig bänk med skruvstäd
- Den omtalade hylsan
- Tappen man sätter fast hela variatorn på
- Nyckeln för korset
- Gängsnitt och gängtapp för att städa gängtätning
- Blåslampa av något slag

Man får dock vara jävligt varsam med värmen, för om jag inte missminner mig helt fel så har de efter Firecat eller Twinspar bytt rullar så att de nog kanske var plastlagrade nu.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Jag har sålt flera mds kitt och ser att det skiljer mellan olika årsmodeller när det gäller tillslag med mds. Har själv en ny 2015 helt standard idag, tycker tillslaget är högt 4200 skulle tro det blir för högt med mds utan omschimsning av kors men som sagt på min förra 2013 var tillslaget runt 4300 med mds utan omschimsning. På m8 -11 schimsade jag korset och där låg tillslaget efter schimsning på runt 3700-3800. Vet inte om det är variationer i tillverkning eller medvetet ändrat avstånd vikt-rullar på AC variatorerna. Jag rekommenderar att lämna in en omschimsning av korset till en ac verkstad eller dylikt då det krävs en del specialverktyg. Men som föregående skriver så funkar vikterna väldigt bra!
 

baner85

Välkänd medlem
14 jun 2012
123
0
16
Har en -14 M8000 med MDS variator kit.
Tillslag på drygt 4600-4700rpm, skulle gärna få ner det till runt 4000, lite halvjobbigt att köra där det är tätt med björk i skogen...

Jäkliga är att sist man skruvade i en variator var för drygt 10 år sedan.

Har alla arctic var handlare möjlighet att shimsa korset?
Tänkte ringa och kolla med den lokala handlaren på måndag, bör ju inte ta så länge eller kosta speciellt mycket antar jag.

/Baner
 

Nikkeb

Medlem
24 dec 2015
6
0
1
Piteå
Har du inte någon som kan svarva och fräsa verktygen så lämna då in den till närmaste handlare som kan.
Jag ringde och pratade med min närmaste handlare och han tyckte att jag inte skulle shimsa för att korsen kan spricka då man har värmt dom och bryter i dom.
Men vad ska man göra då man vill ha det som man vill?!
Jag är då vääääldigt nöjd efter jag shimsat!!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Jag har tagit lös bytt å shimsat massor med kors och aldrig har något spruckit, däremot vet jag flera kors som spruckit på variatorer som inte varit isär