Nu är korset shimsat och resultatet blev perfekt! 4100 inslag och kring 8150 på toppvarven plan mark!
Lagt till en shims som är 0.30"
Eftersom det inte finns så många trådar om just hur man shimsar korset så kan den här kanske ligga kvar så kan jag berätta hur jag gjorde!
Först och främst så måste man göra en platta till undersidan av primären så att den sitter fast (ordentligt).
Sen fick jag göra en specialhylsa till muttern som håller fast korset. Denna hylsa måste vara 6 kantig och ca 80mm hög så att man får den över själva variatoraxeln. Sen är det bara värma muttern och dra lös!
Till korset måste man också göra ett specialverktyg eftersom att den sitter som f*****n... fick hjälp att svarva och fräsa ett specielt verktyg i liknande utseende som slp har. Likadant där... värma och sen dra lös!
Detta är alltså gjort på en primärvariator till en M8000 2015 dmc edition.
Mvh
För den som inte har samma företagsamhet som dig så kostar dessa ändamålsenliga verktyg multum, varpå det är starkt rekommenderat att helt enkelt lämna in det.
Ska man vara riktigt petig så vill man ha ungefär följande för att snabbt kunna utföra detta jobb:
- Stort jävla dragskaft
- En riktig bänk med skruvstäd
- Den omtalade hylsan
- Tappen man sätter fast hela variatorn på
- Nyckeln för korset
- Gängsnitt och gängtapp för att städa gängtätning
- Blåslampa av något slag
Man får dock vara jävligt varsam med värmen, för om jag inte missminner mig helt fel så har de efter Firecat eller Twinspar bytt rullar så att de nog kanske var plastlagrade nu.